Van alle grote merken vrachtwagens die Europa ooit telde, waren er jarenlang nog maar zeven over. Sinds eind mei tellen we er weer acht in Nederland. Ford Trucks heeft zich gevestigd in Nederland en heeft grootse plannen.

Sinds de introductie van de Ford F-Max in 2018 is het hard gegaan voor Ford Trucks. De nieuwe trekker, ontwikkeld en gebouwd door Ford Otosan in Turkije, bleek een doorslaand succes. De krachtige motor en het simpele aanbod van feitelijk één uitvoering maakte de F-Max in eerste instantie vooral populair in Oost-Europa, maar ook in andere landen was de interesse groot. In België vergaarde Ford in twee jaar tijd een groter marktaandeel dan Iveco en Renault.

Ons land is één van de laatste landen van Europa waar Ford Trucks officieel geïntroduceerd wordt. Alleen Scandinavië en Groot-Brittannië volgen nog. Ford Trucks wilde eerst een solide servicenetwerk opbouwen, voor het vrachtwagens ging verkopen.
Garagebedrijf Göritzlehner Truck & Bus uit Hengelo zag er wel iets in maar het familiebedrijf achtte zichzelf een slagje te klein voor zo’n taak. Daarom nam men contact op met Vlastuin Group. Dit bedrijf, waar trailerbouwer D-Tec onder valt, beschikt over een grotere serviceorganisatie. Naast de hoofdvestiging in Kesteren heeft Vlastuin twee servicebedrijven in Rotterdam en Gieten overgenomen.

F-Trucks

De drie partijen, Ford Trucks, Göritzlehner en Vlastuin, staan nu samen achter importeur F-Trucks Nederland. Omdat Ford een beschermde merknaam is, mag het bedrijf geen Ford Trucks Nederland heten, maar deze naam gebruiken ze wel in hun uitingen. CEO Willem van Maaswaal heeft een ruime ervaring in de branche, onder andere bij Mercedes-Benz Vans en Trucks.
Gerrit van Vlastuin legt uit waarom zijn bedrijf deze stap zette. “Ford Trucks is een uitdager, dat spreekt ons aan. Ford is natuurlijk een ijzersterk merk. De lage TCO is een ander pluspunt. Bovendien is Ford Trucks erg goed in elektrisch. Ze hebben alles in zich om de markt te veroveren.”

Vlastuin liet doorschemeren dat vooral het gevoel dat alle partijen het samen moeten klaren, doorslaggevend was. Niet voor niks is de slogan van Ford Trucks ‘sharing the load’. Samenwerking is het sleutelwoord. “Teveel bedrijven zijn intern gericht”, vertelde Van Maaswaal een zaal vol potentiële klanten en dealers. “Bij ons staat de klant op nummer één. Ons motto is dat we betrouwbaar en redelijk zijn. We geloven in partnerschappen, niet in transacties.”

V.l.n.r.: Willem van Maaswaal, Gerrit van Vlastuin, Stijn Göritzlehner, Emrah Duman en Burak Hosgoren.

Dekkend netwerk

Het voorkomen van stilstand is een belangrijk onderwerp. Als er iets aan de hand is dan moet dat zo snel mogelijk verholpen worden. Om die reden moest een goed servicenetwerk beschikbaar zijn, voor Ford Trucks officieel in Nederland begon. Naast de drie locaties van Vlastuin (Kesteren, Rotterdam, Gieten) en de vestiging van Göritzlehner (Hengelo) zijn er nog twee locaties bevestigd (Zwaag, Uithoorn). Met nog zes andere locaties is men in onderhandeling, zodat men binnenkort over twaalf locaties verspreid over Nederland begint.

‘Ford Trucks heeft alles in zich om de markt te veroveren.’
– Willem van Maas­waal, Ford Trucks

Volgend jaar moet het aantal servicelocaties opgelopen zijn tot vijftien. “De late introductie van Ford Trucks in Nederland heeft één groot voordeel”, stelt Van Maaswaal. “In de rest van Europa is al een dekkend servicenetwerk. Klanten kunnen dus altijd ergens terecht.” Ford Trucks biedt ook internationale servicecontracten, zodat vrachtwagens ook in het buitenland terecht kunnen voor reparatie.

Ford Trucks biedt verder verschillende uptime services. Onder de noemer Ford Trucks Care probeert men ongepland onderhoud zoveel mogelijk voor te zijn. Hiermee kan tot een derde van het oponthoud voorkomen worden, zo stelt men bij Ford Trucks. In Europa heeft het merk drie centrale magazijnen voor onderdelen. Voor Nederland komen deze uit Stuttgart. De andere twee locaties zijn in Polen en uiteraard Turkije.

Ford Otosan beschikt in totaal over vier productielocaties: drie in Turkije en één in Roemenië. Hier bouwt men personenauto’s en bedrijfsauto’s voor Ford. In de fabriek in Eskişehir worden de Ford-vrachtwagens geproduceerd. Hoewel Ford Otosan dus zowel vrachtwagens als bedrijfsauto’s en personenauto’s bouwt, is er in Nederland een duidelijke scheiding. F-Trucks Nederland werkt onafhankelijk van Ford Nederland.

In eigen huis

Opvallend is dat Ford Trucks de belangrijkste componenten in eigen huis maakt. Zo maakt men twee dieselmotoren, van 9 en 12,7 liter, in eigen huis. Ook de assen produceert Ford zelf. Sinds kort is de Ford F-Max voorzien van een eigen automatische versnellingsbak met 16 versnellingen. Eerder betrok men bakken van ZF. Door de productie van deze belangrijke onderdelen in eigen hand te houden, wil men onafhankelijk zijn van externe partijen.

In eerste instantie richt Ford Trucks Nederland zich volledig op dieselvrachtwagens. De eerste elektrische modellen worden in de eerste helft van volgend jaar verwacht. Dit zal dan de F-Line zijn, omdat Ford vooral in de distributie een toekomst ziet voor elektrisch rijden. In Turkije werkt ook aan een waterstof-

verbrandingsmotor voor lange-afstandstrucks. Daarnaast werkt Ford Trucks samen met het Duitse Quantron voor de ontwikkeling van vrachtwagens met een brandstofcel.

F-Line
Naast de introductie van Ford Trucks in Nederland was er nog een primeur. Per direct is ook de Ford F-Line beschikbaar, de kleinere vrachtwagen van Ford Trucks. Deze modellen, te verkrijgen als trekker of als bakwagen, zijn vooral bedoeld voor distributie. Later dit jaar volgt een zwaardere variant voor de bouw. De bekende Ford F-Max blijft voorlopig alleen verkrijgbaar als trekker voor de lange afstand. Een bakwagenchassis zit hier niet in de planning.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties