De container, waarvan de zijkanten uit schuifzeilen bestaan, heeft een inwendige hoogte van drie meter, met als gevolg dat met de DAF in kwestie honderd kuub laadvolume ontstaat.
Helemaal nieuw is dit geenszins, maar met de vervoersconcepten van nu kan een en ander niet gerealiseerd worden. Dat maakt dat dit concept redelijk uniek is, zeker gezien de veelzijdigheid die met de containers gerealiseerd kan worden.

DAF ontwikkelde dit systeem binnen een samenwerking die TelliSys heet. Hierin werkt de fabrikant samen met de universiteit van Aken, met de European Intermodal Association, met Gefco en met de Duitse carrosseriebouwer Wecon. Gefco zal de grootvolumecombinatie, die ook in de jaren tachtig van de vorige eeuw actueel was, gaan inzetten in intermodaal logistiek werk.

Goodyear

De samenwerkende partners beogen een efficiencyverbetering te bereiken van twintig procent met dit concept. Dit percentage slaat op het verbeterde laadvolume en zal zeer waarschijnlijk redelijk moeiteloos haalbaar zijn. Om aan die 85 cm schotelhoogte te komen, monteert DAF kleine 17,5 inch wielen op speciale banden van Goodyear, op de sleepas, die toch een combinatiegewicht van 44 ton mogelijk maken. Dit kan door op de trekas lage 22,5 inch banden te monteren. De exacte bandenmaat is nog niet bekend. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties