De 4×2 trekker is zo’n beetje het broodje van de bakker als het gaat om gangbaarheid in ons wagenpark. Van de 62.606 exemplaren is er welgeteld 1 exoot dat waterstof tankt. Dat de bulk diesels betreft mag geen verbazing wekken, maar hoe is het park verder opgebouwd?

Van de genoemde 62.606 exemplaren zijn het om precies te zijn 61.353 diesels. Het restant, best omschreven met de term wisselgeld, valt uiteen in verschillende alternatieve aandrijfvormen. Van de al genoemde enkeling op waterstof (Hyzon, inderdaad) tot hybrides, volelektrische exemplaren en de trekkers die gas nuttigen, in samengeperste vorm of vloeibaar.

Omdat die genoemde aantallen het volledige park aan 4×2 trekkers betreft, maar de alternatieve aandrijfmethoden veelal jonger zijn vertekent dat beeld wel enigszins. Een voorbeeld om dit te illustreren. We zoomen in op bouwjaar 2021 en pakken de aantallen per model per ‘brandstof’ erbij. DAF weet als enige de magische grens van duizend stuks te doorbreken met 1147 diesels in de XF-serie. Volvo’s FH-serie houdt het bij 839 diesels.

Echter: in deze top tien van modellen naar brandstof staat de FH-serie nogmaals vermeld en wel op plek negen. De LNG-versie kent namelijk ook nog eens 136 exemplaren. Daarmee is het de enige alternatieve brandstof in de top tien. De LNG R-serie valt met de elfde plek er net buiten, net als de Iveco AS440S op plek twaalf. De reguliere Actros van Mercedes en de Scania R-serie maken de top vijf overigens vol met rond de vijfhonderd diesels.

Zoals uit bijgaande grafiek blijkt is 2021 achteraf het succesvolste jaar voor LNG-trekkers geworden, want in 2022 kreeg die brandstof met de snel oplopende energieprijzen en de onduidelijkheid over de duur daarvan een fikse knauw te verduren. Let wel: geregistreerde exemplaren betekenen niet hetzelfde als daadwerkelijk rijdende exemplaren. Vanuit het hele land bereiken ons meldingen van geparkeerde exemplaren.

Terug naar de top tien. Doen we dezelfde selectie voor dit jaar, in de wetenschap dat het jaar nog drie maanden te gaan heeft op het moment van analyse, dan blijken alle LNG-trekkers in de bovenste tien verdwenen. De top drie blijft dezelfde: de XF op 1, met iets meer dan 800 stuks, Volvo’s FH blijft er zo’n honderd stuks achter en de Mercedes Actros noteert er 461. DAF’s XG-serie blijft onder de vierhonderd, honderd stuks boven de Volvo FM. We tellen de XG+ van DAF overigens als apart model en daar zijn er 173 stuks van te vinden in onze lijst, goed voor de negende plek. De komst van BMC zien we ook in de lijst, maar dan verder naar beneden. In totaal staan er veertien exemplaren vermeld.

Als we ons richten op (deels) elektrische aandrijving dan zien we enkelingen, geen grote volumes. Integendeel, op bouwjaar- en modelniveau komen we niet voorbij de drie stuks per type. Al met al is DAF met de CF koploper, want wel twaalf stuks. Emoss is er goed voor vijf en de verschillende Framo’s pakken er bij elkaar nog eens acht. VDL? Eentje. Vier Scania P-serie hybrides, verdeeld over verschillende bouwjaren, zijn goed om DAF voorbij te steken dat met zowel de CF als de XF op drie blijft steken. Dat zijn dus geen broodjes van de bakker gebleken.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties