Nu de economie weer langzaam lijkt aan te trekken, stijgt ook voorzichtig de verkoop van bestelauto’s onder de 3500 kg, zo is te zien in de statistieken van bestelwagens. Echte verschuivingen in merken doen zich niet voor. Vooral de strijd om de klant wordt hevig gevoerd. Met allerlei promotieacties wordt geprobeerd de klein zakelijke fleetowner te verleiden. Er gaat vooral veel aandacht uit naar het kostenplaatje (cost of ownership).
Zo claimt Volkswagen extra lage onderhoudskosten en bood het merk afgelopen winters zelfs ‘gratis’ accu’s aan. Mercedes-Benz komt met onderhoudskosten van één euro per dag, terwijl Renault reclame maakt met gedifferentieerde onderhoudstarieven en het concept ‘onderhoud op maat’. Voor een simpele onderhoudsbeurt wordt 119 euro gerekend, een uitgebreide beurt (inclusief apk) kost 240 euro en het budgettarief ligt op 169 euro.
Werkplaats
Overigens worden de aftersalesmogelijkheden van bestelauto’s nogal eens onderschat, zeker door universele garages. Het is namelijk goed te weten dat dit segment een kleine 485.000 apk’s telt per jaar. Evenals de apk bij personenauto’s kan ook de periodieke keuring bij bestelwagens voor extra omzet zorgen. De klanten met bestelwagens zijn vooral op lokaal niveau op zoek naar een goed onderhouds- en reparatieadres. De eigenaren van deze auto’s willen hun voertuig immers zo kort mogelijk kwijt zijn en dan het liefst ’s avonds of in het weekend laten repareren en onderhouden.
Dealers en universele garages lijken elkaar overigens niet echt te bestrijden als het om dit klantensegment gaat. De diverse werkplaatsconcepten besteden in hun promoties zelden tot nooit aandacht aan het bestelautosegment.