Elektrisch rijden is nog niet haalbaar, aldus AB Texel. Daarom investeert het bedrijf in vijftig Volvo FH trekkers op bio-LNG.
“Elektrisch rijden is voor onze inzet op zwaar en internationaal transport nog niet volledig toereikend. Met Bio-LNG is het daarentegen mogelijk om direct CO2-uitstoot te verminderen. De beschikbaarheid van Bio-LNG neemt daarbij gelukkig toe, ook in het buitenland, waardoor we steeds flexibeler gebruik kunnen maken van deze biobrandstof”, zegt Dennis Wetenkamp, CEO van AB Texel. Al in 2016 kocht het bedrijf zijn eerste vijf gas-trucks. Ondertussen rijden er enkele tientallen. Nu komen er echter vijftig Volvo trekkers bij.
“De unieke Volvo-techniek zorgt voor een extreem laag verbruik, zonder in te leveren op rijcomfort en prestaties. Met gebruik van fossiele LNG, levert dit al een mooie CO2-reductie op. Met de keuze voor Bio-LNG is een reductie tot zelfs 100% mogelijk – en dat met een aantrekkelijke kilometer-kostprijs”, zegt Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland. “In de energietransitie speelt Bio-LNG een belangrijke rol in de mix van brandstoffen en technieken om de CO2-doelstellingen te halen. Deze investering van AB Texel toont aan dat er hernieuwd vertrouwen is in Bio-LNG als transitiebrandstof.”
De eerste exemplaren van de Volvo FH 4×2 trekkers zijn ondertussen geleverd. Ze komen te rijden bij alle divisies van AB Texel, waaronder op het transport van agrarische producten, meel, veevoer en zuivel en op gekoeld-, distributie- en speciaaltransport. De trucks hebben een brandstoftank voor 225 kilo bio-LNG, genoeg voor een flinke actieradius. Om controle te houden over het onderhoud aan de trucks, is gekozen voor het Volvo Gold-servicecontract. Dit reparatie- en onderhoudscontract garandeert een optimale beschikbaarheid. Al het preventieve onderhoud en truckreparaties zijn daarbij inbegrepen, inclusief een naar behoeften afgestemd onderhoudsschema, diagnose op afstand en Real Time Monitoring.