Trailerfabrikant Krone gaat samenwerken met een jong bedrijf genaamd Fernride. Dit bedrijf werpt zich op als start-up op het gebied van autonome transporttechniek en techniek waarmee rollend materieel op afstand wordt bediend.

Gezamenlijk willen beide partijen een autonome trailer ontwikkelen, waarmee voor de hand liggende handelingen autonoom worden uitgevoerd. Denk dan aan het koppelingsproces en het openen en sluiten van deuren. Vanzelfsprekend willen beide partners hun kennis van sensoren verder aanscherpen. Beide partijen voorzien dat over een rangeerplein waar vrachtwagens lossen bij een distributiecentrum, op afstand de regie wordt gevoerd door een of enkele operators, die de voertuigen besturen. Dit vergt natuurlijk krachtige internetverbindingen, en daar schort het in Duitsland nog wel eens aan. Krone heeft in zijn divisie landbouwmachines al de nodige ervaring opgedaan met het autonoom laten rijden van landbouwmachines in velden en akkers.

Krone en Fernride verwachten dat ze door hun samenwerking de ontwikkeling van autonome techniek kunnen versnellen. Uitgangspunt is steeds het terrein rondom distributiecentra, en dus nog niet de openbare weg. Pas in een later stadium, wanneer de techniek een bepaald niveau heeft bereikt, verwachten Krone en Fernride dat ze met hun techniek ook terecht kunnen in wat ze noemen ‘meer gecompliceerde toepassingsgebieden van de transportketting.’

Voor nu is het Krone dat veel data te bieden heeft, van klanten en ervaringen met tal van situaties uit de praktijk, versus het nieuwe techniek-platform van Fernride. Krone heeft daarbij een aandeel in laatstgenoemde, maar niet bekend gemaakt is hoe groot dat aandeel is. “We zijn overtuigd door het gemotiveerde team van Fernride en hoe ze naar techniek kijken. Daarmee kan het probleem van het chauffeurstekort actief worden verminderd en kunnen we op termijn klanten helpen met hun chauffeursproblematiek.”

Fernride combineert de bekende chauffeursroutine met de zelf ontwikkelde software waarvan autonoom rijden het devies is. Ook op het gebied van hardware gebeurt er veel. Fernride rust de terminaltrekker uit met extra sensoren en camera’s. Door de vaardigheden van de chauffeur te combineren met autonome techniek die zo goed als marktrijp is, is bediening op afstand een eerste stap op het pad naar volledig autonoom rijden. Voertuigen op afstand bedienen via internet is hiervoor de geijkte tussenstap, zegt het bedrijf. Het stelt betrokkenen in staat om in te grijpen van afstand. Daarbij beschikt de menselijke controleur zelf ook over een gaspedaal, een rempedaal en een stuurwiel of een joystick. Het bedrijf ziet dit als voorwaarden voor een succesvolle integratie van de techniek.

Met onder andere MAN wordt gekeken naar autonoom rijden op de openbare weg.

Herdefiniëren

Fernride zegt het chauffeursberoep te herdefiniëren en geschikt te maken voor de toekomst. De chauffeur wordt een operator. Een fleetmanager die hoog geautomatiseerde machines controleert en in actie komt bij uitzonderlijke situaties. Fernride verwacht dat het chauffeursberoep hierdoor veel interessanter wordt en dat de productiviteit binnen het transportbedrijf met een factor 50 verbetert. “De trailer gaat een doorslaggevende rol spelen in een autonome en geëlektrificeerde logistieke ‘waardeketting’. Nu we met Krone samenwerken kunnen we onze plannen realiseren en in de praktijk brengen.”

Een van Europa’s grootste logistieke dienstverleners, DB Schenker, is inmiddels ook van de partij bij Fernride en Krone. DB Schenker investeert in Fernride en het gaat met de start-up een proef doen met een autonome terminaltrekker bij de vestiging van DB Schenker in Tilburg. Een op afstand bediende terminaltrekker wordt geïntegreerd in de planning van het laden en lossen op het dc in Tilburg. Schenker zegt te hopen dat er met de nieuwe technologie sneller en veiliger gewerkt kan worden op de terminal. “Wij hopen te leren aan welke eisen onze software en ons businessmodel moeten voldoen in Tilburg”, aldus Fernride.

Geleidelijk

Ook al werken genoemde firma’s samen, toch nuanceert Fernride op de eigen website het tempo van mogelijke implementatie. Dat doet het door te stellen dat een geleidelijke benadering waar de mens van meet af aan bij is betrokken, een voorwaarde is om tot succes te komen. Fernride wil met hun techniek het chauffeurstekort bestrijden en de invloed van de sector op het milieu aanpakken. Het wil in eerste instantie werken met chauffeurs of operators op afstand en geleidelijk overstappen op volledig autonome voertuigen waarbij er geen chauffeur meer in de cabine zit.

Hendrik Kramer van Fernride (l) en Bernard Krone op de IAA.

Over dat laatste is her en der in de branche nogal discussie gaande. Elders in deze editie legt TVM uit niet te geloven in autonome techniek zonder chauffeur. Ook zij zien de chauffeur als operator, maar dan eentje die altijd bij ‘zijn’ voertuig en lading blijft. Eenmaal op de terminal moeten diverse handelingen worden verricht. Manoeuvreren met de trailer, deuren openen, eventueel koelmachine afzetten en wanneer trekker en trailer ontkoppeld moet worden, moeten ook nog steunpoten uitgedraaid worden en pneumatische en elektriciteitsleidingen tussen trekker en trailer worden ontkoppeld.

Andere projecten

Dit neemt niet weg dat ook de truckindustrie al druk doende is met projecten en ontheffingen daarvoor om met autonome techniek de openbare weg op te mogen. Dit speelt hoofdzakelijk in Duitsland en in de VS. Eerder dit jaar startte MAN in Duitsland met enkele partners, waaronder Bosch, Knorr Bremse en Fernride, met als doel om medio dit decennium autonome trucks op Duitse autosnelwegen te kunnen laten rijden. Daarbij wordt beoogd om zonder chauffeur te rijden en dat er in eerste instantie op een aantal van te voren vastgestelde routes gereden gaat worden. Bosch ontwikkelt nu een stuursysteem voor een autonome truck en Knorr Bremse een remsysteem. Voor het in eerste instantie op afstand besturen van de truck komt Fernride weer om de hoek kijken. MAN heeft ook het Duitse Ministerie erbij betrokken, want het moet qua wetgeving ook nog allemaal kloppen: zomaar 40 ton volautomatisch de weg op sturen is nu nog niet wettelijk geregeld. In de VS zijn her en der al enkele ontheffingen geregeld, met name door druk vanuit Freightliner, een merk van de Daimler Truck Groep. Over een paar jaar, zegt MAN, moet er een trailercombinatie klaar staan die gereed is om met praktijkproeven te beginnen.

Foto boven: Elektrische terminaltrekker op afstand bediend is het streven van Fernride en Krone.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties