Onder de naam Project Brunel heeft Cummins met andere partijen een nieuwe waterstof verbrandingsmotor ontwikkeld. Het project werd mogelijk gemaakt door de Britse overheid.
Cummins gelooft heilig in de rol van waterstof in het verduurzamen van transport. De nu gepresenteerde verbrandingsmotor is hier bewijs van. De motor werd ontwikkeld samen met verschillende partners in een consortium. Hierbij betaalde de Britse overheid mee en ook het Advanced Propulsion Centre UK (APC) maakte ontwikkeling mogelijk. Interessant, want DAF maakt bij zijn productie in Groot-Brittannië gebruik van door Cummins gebouwde motoren.
De 6,7 liter motor is gebaseerd op een bestaande motor van Cummins. Partner PHINIA leverde geavanceerde waterstof injectie, waarbij de mix met bougies wordt ontbrand. De uitlaatgassen worden nabehandeld om de laatste schadelijke stoffen te verwijderen. Dit systeem is ontwikkeld door Johnson Matthey. Coatings kwamen van Zircotech. Samen leverde het een Cummins motor op waterstof op die geschikt is voor gebruik in lichte vrachtwagens.
“Project Brunel laat de kracht van samenwerken tussen leidende marktspelers zien en onderstreept onze inspanningen om de industrie te verduurzamen”, stelt Jonathan Atkinson, Executive Director Product Stategy van Cummins. “Dit project heeft een levensvatbaar en vertrouwde aandrijving opgeleverd, die aan de eisen van de huidige bedrijfswagens voldoet – met fossielvrije brandstof en zonder noodzaak om voertuigen helemaal opnieuw te ontwerpen.”