Emons kwam onlangs in het nieuws doordat het wil experimenteren met zonnepanelen op het dak van de glastrailers. Daarnaast nam het bedrijf de eerste LNG-trucks in dienst. “Tot zover zijn dit maatregelen die je wel meer in de media ziet. Maar wij hebben verdere stappen gezet”, zegt Roger Reiniers bij Emons directeur wagenparkbeheer, maar ook van research & development. Hij legt uit dat er een heel energiemanagement systeem achter de zonnepanelen schuil gaat. “Hiermee wordt een stabiele energievoorziening voor de gehele voertuigcombinatie gecreëerd en daarnaast besparen we diesel doordat de dynamo minder hard hoeft te draaien.”
‘Doel van de branche moet zijn om besluitvorming omtrent SEC op Europese schaal te laten plaatsvinden’
Het energieverbruik van een truckcombinatie is de afgelopen jaren gegroeid door toename van voertuigelektronica en gebruik van comfort biedende accessoires door de chauffeur. Daarnaast zijn de trailers van Emons uitgerust met hydraulische systemen voor laden/lossen. “De huidige energievoorziening in de vorm van twee accu’s voldoet niet veel langer meer. Daarin zijn wij niet de enige. Wij kunnen vanwege onafhankelijke wielophanging van de meeste van onze trailers, geen energie-as gebruiken. De wielophanging die wij gebruiken, is een niche in de branche. Het zal dus wel even duren voordat er hier een energie-genererende mogelijkheid voor ontwikkeld wordt. Zonnecellen zijn een prima alternatief om in de basisenergiebehoefte van een combinatie te voorzien. In ieder geval hebben wij nooit meer problemen met de standairco bij een combinatie die in de volle zon staat!”
Al snel komt het gesprek met Reiniers erop, wanneer het over energie-opwekking op de trailer gaat, om te komen tot standaarden voor de truck- en trailerindustrie, zodat iedereen straks met een en dezelfde stekker energie kan uitwisselen tussen trekker en trailer. “Zo’n standaard moet er hoog nodig komen. Zolang die er niet is, staat dat ontwikkelingen op dit gebied in de weg”, zegt hij beslist. “De truckindustrie beseft inmiddels hoeveel energie een trailer kan genereren en dat dit tot voordeel van de complete combinatie kan zijn. Het mes snijdt aan alle kanten.”
Met die wetenschap legde Reiniers zich erop toe om met IM Efficiency, het bedrijf dat bij Emons aanklopte voor een proef met zonnepanelen, te komen tot de ontwikkeling van software die de energiestroom regelt en zo lang mogelijk beschikbaar houdt voor de betreffende combinatie. “Duurzaamheid is iets waar je actief invulling aan moet geven, en dan niet alleen op de korte termijn. Wij bedenken steeds oplossingen al dan niet met partners. Daarbij blijkt vaak dat je zaken net even beter door moet denken. Met dat zonnepanelenproject is dat ook weer het geval.”
Super Eco Combi
Het is voor Roger Reiniers duidelijk dat een nieuwe generatie dubbeldekstrailers aan aanvullende eisen moet voldoen. “Hij zou bij voorkeur geschikt moeten zijn om te functioneren in een Super Eco Combi, in een B-Double LZV en het zou mooi zijn wanneer we zo’n trailer ook op een trein kunnen vervoeren. Daarmee zou de dubbeldekker waar we nu dik twee decennia mee werken, ik noem het altijd een LZV van 13,60 meter vanwege de forse laadcapaciteit, nog veel productiever kunnen zijn.”
Volgens hem is niet altijd per se noodzakelijk dat er een smart dolly aan te pas hoeft te komen. “Met de trailer die wij voor ogen hebben, halen we de vereiste bestreken banen met behulp van een stuursysteem op de trailer. Een dolly met starre assen volstaat dan. Het is evenmin overal zo dat je tijdsbesparing behaalt met een smart dolly omdat die autonoom manoeuvreert, niet in alle takken van onze logistieke sport opgeld doen. Dit is met name afhankelijk van de inzet. Bij transport tussen corridors is een smart dolly wat ons betreft niet direct een voorwaarde”, zegt Reiniers, die relativeert: “Het zal niet eenvoudig zijn maar doel van de branche moet zijn om besluitvorming omtrent SEC op Europese schaal te laten plaatsvinden. Elk land vindt nu het wiel zelf uit en stelt afwijkende eisen.”
Ideale aandrijflijn
Na een bezoek aan de VS met de TRTA en sinds de introductie door Iveco in Turijn, heeft Reiniers een Iveco-Nikola voor Emons gereserveerd. “We willen zo snel mogelijk tot een zo groot mogelijke reductie komen van CO2-uitstoot. Dat heeft ertoe geleid dat we de eerste LNG-trucks in gebruik hebben genomen, om daar de nodige ervaring mee op te doen. Er zijn twee technieken, die van Volvo (bi-fuel) en die van Iveco (monofuel). Beide merken zijn nu in onze vloot vertegenwoordigd. De mautvrijstelling in Duitsland helpt zeker mee om dit project de gewenste duw in de juiste richting te geven. Dat we die Nikola ook hebben gereserveerd laat zien dat we ook verder kijken dan alleen naar LNG.”
In zekere zin heeft Emons hier al op ingespeeld door bij de glastrailers te kiezen voor een nieuwe manier om de pakketten met glasplaten in de trailer vast te zetten. “Dat gebeurde altijd via een hydraulisch systeem. Maar inmiddels hebben we een volledig elektrisch systeem ontwikkeld. Dat geeft meer stabiliteit. Gebleken is verder dat daarbij veel minder energie nodig is en dat we nooit meer met slangbreuk en vervuiling te maken krijgen”, legt Reiniers uit. “Minder energie, minder kans op milieuvervulling, dus behalve wijzelf, zijn ook onze klanten er blij mee.”
CO2-taks
De komst van LNG-trucks staat in zoverre wat haaks op het beleid van Emons, dat het altijd zoekt naar de lichtste combinatie om zoveel mogelijk lading te kunnen vervoeren. “Met name bij glas is dat van belang. We pleiten er daarom voor dat combinaties die met een duurzame aandrijflijn worden uitgerust, als combinatie wettelijk wat zwaarder mogen wegen, omdat het duurzaamheidsverhaal nu eenmaal een urgente kwestie is. Meer techniek leidt tot zwaarder materieel, dat geldt ook al bij LNG-trucks. Wat zou helpen om innovatie met betrekking tot alternatieve brandstoffen een echte boost te geven, is dat behalve Duitsland, ook Nederland en andere landen een CO2-taks op dieselolie gaan invoeren. In Duitsland bedraagt die nu acht cent, en dat zal nog wel wat meer worden. Dat dwingt bedrijven als het onze om het optimum te zoeken in gewicht en duurzaamheid.”
Eigen werkplaats
Emons verricht alle onderhoud aan trailers zelf. “Bij de glastrailers is het zelfs zo, dat we die helemaal zelf geconstrueerd en ontwikkeld hebben. We laten dan een gespecialiseerde trailerbouwer de trailer bouwen. We bevinden ons nu ook weer in een fase waarin we met mogelijke trailerfabrikanten bekijken wie de trailer kan bouwen. Het onderhoud doen we dan inderdaad in eigen beheer.”