De Europese fabrikanten van bedrijfsvoertuigen, verenigd in Acea, en hun leveranciers, verenigd in Clepa, bepleiten in een gezamenlijke verklaring een samenhangend en progressief regelgevend kader om de truckbranche tegen 2040 fossielvrij te kunnen maken.

Een succesvol decarbonisatietraject is afhankelijk van een samenhangend beleidskader met een geschikte infrastructuur voor opladen en tanken, ondersteunende en goed gesynchroniseerde voertuigregelgeving en een effectief koolstofbeprijzingsmechanisme, menen de organisaties, die een gebrek aan daadkracht en ambitie zien bij de wetgevende instanties.

Verbrandingsmotor

De truckbranche ziet ook dat verbrandingsmotoren op de lange termijn een rol blijven spelen in zware toepassingen en wil daarom op dit moment geen algemene uitfaseringsdatum voor de verbrandingsmotor of een reductiedoelstelling van 100 procent. In plaats daarvan zouden beleidsmakers zich moeten concentreren op het opzetten van effectieve stimuleringsmechanismen om vervoerders aan te moedigen en in staat te stellen te investeren in emissievrije voertuigen, aldus Acea en Clepa.

De organisaties vinden ook dat het streven naar het koolstofvrij maken van het wegvervoer verder gaat dan uitlaatemissies. Europese regelgeving voor klimaat moet in een breder perspectief worden bekeken, zodat de CO2-emissies in de hele waardeketen van het wegvervoer snel en effectief worden verminderd.

Euro VII

Nauwe afstemming tussen de CO2- en Euro VII-dossiers is essentieel voor de regelgeving. Acea waarschuwde eerder al dat investeringen in Euro VII ontwikkelingscapaciteit en financiële middelen weghoudt van batterij- en brandstofceltechnologieën. Een samenhangend regelgevingspakket moet het juiste evenwicht bieden tussen het verbeteren van de luchtkwaliteit en het stimuleren van een snelle omschakeling naar emissievrije voertuigen, aldus de truckbranche.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties