Op een stuk snelweg onder Parijs is een test gestart met inductieladen. Hierbij worden verschillende elektrische voertuigen opgeladen tijdens het rijden.

De proef is onderdeel van het project ‘Charge as you drive’, uitgevoerd door een consortium van bedrijven onder leiding van VINCI Autoroutes. Het doel is om in real-life omstandigheden te testen of inductieladen op de snelweg mogelijk is. Tijdens proeven in een laboratorium en op een testbaan leek het haalbaar. Nu is een stuk van 1,5 kilometer op de snelweg A10 bij Angervilliers voorzien van inductiespoelen onder het wegdek van de rechterbaan.

Tijdens de test, die tot april duurt, zullen vier verschillende voertuigen tussen het reguliere verkeer rijden en zichzelf opladen. Het gaat om een elektrische vrachtwagen, bus, bestelauto en personenauto. De spoelen creëren een elektromagnetisch veld, dat opgevangen wordt door het voertuig als die erover heen rijdt. De elektriciteit wordt gebruikt door de motor of opgeslagen in de accu.

Inductieladen wordt gezien als kansrijke oplossing voor de elektrificatie van vrachtwagens. Het opladen van elektrische vrachtwagens is immers een groot obstakel. Het duurt te lang en er is een tekort aan geschikte laadinfrastructuur. Inductieladen lost deze uitdagingen beide op, omdat een voertuig hoeft niet te stoppen bij een laadpaal voor elektriciteit. In plaats daarvan laadt de accu op tijdens het rijden. De test met inductieladen heeft dus veel potentie. Het stuk snelweg in Frankrijk is het eerste snelwegtraject ter wereld waar inductieladen mogelijk is.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties