Het Sectorinstituut Transport en Logistiek heeft berekend dat de branche 12.200 chauffeurs tekort komt, 3400 meer dan een jaar geleden. In distributiecentra is het personeelstekort nog erger. Daar kunnen 14.000 mensen zo aan de slag.
In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.
Begin 4e kwartaal gaf 51% van de ondernemers binnen goederenvervoer over de weg hierdoor belemmerd te worden (begin 2022-Q3 lag dit aandeel op 54% en begin 2022-Q2 op 52%). Het aandeel ondernemers dat personeelstekort ervaart ligt op vergelijkbaar (hoog) niveau als vorig jaar (52% in 2021-Q3). Onder de ondernemers binnen logistieke dienstverlening is dit aandeel begin 4de kwartaal 41%.
Meer omzet
n het derde kwartaal 2022 was er een omzetgroei in het beroepsgoederenwegvervoer van +15,4% en in logistieke dienstverlening +24,1% ten opzichte van 2022-Q2 (CBS, 2022). In heel 2021 groeide de omzet in goederenwegvervoer met 11,5% t.o.v. 2020. In 2020 had de branche last van coronamaatregelen en was er sprake van omzetverlies. De omzet lag vanaf 2e kwartaal 2021 boven het niveau van voor de maatregelen.
Meer bedrijven
Het aantal bedrijven neemt toe ten opzichte van jaar eerder (7.599 bedrijven in 2022-Q3 tegen 7.317 in 2021-Q3). Het gemiddeld aantal werknemers per bedrijf is gedaald (22,1 in 2022-Q3 tegen 22,3 in 2021-Q3). Het aandeel kleine bedrijven (max. 10 werknemers) groeit (in 2022-Q3 bestaat 64% van de bedrijven uit maximaal 10 werknemers, was 60% in 2018-Q3).
Het totaal aantal werknemers in de sector bedraagt 167.793 in 2022-Q3 (tegen 162.972 in 2021-Q3). Het aantal werknemers neemt toe t.o.v. vorig jaar (+2,9% t.o.v. 2021-Q3) en vorig kwartaal. Het aantal chauffeurs neemt ook toe. Er zijn 92.954 chauffeurs in 2022-Q3 (en 91.364 in 2021-Q3). In 2022-Q3 is de instroom 9.693 en de uitstroom 5.655. Instroom en uitstroom liggen hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. 64 procent van de instroom bestaat uit werknemers tussen 18-35 jaar. De leeftijdspiek bij de instroom ligt op 20 jaar en bij de uitstroom op 67 jaar.
Meer chauffeurs met pensioen
De pensioenuitstroom was in 2021 en 2020 een stuk hoger dan in voorgaande jaren. Uitstroom naar pensioen ligt in 2022 tot dusver hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (1.332 t/m Q3 tegen 1.201 in 2021 t/m Q3). De gemiddelde leeftijd van werknemers niet-chauffeurs daalt tot 39,4 in 2022-Q3. De gemiddelde leeftijd van chauffeurs stijgt, is ruim 45 jaar in 2022-Q3.