Toldienstverlener Axxès en Continental hebben aangekondigd dat zij gaan samenwerken op het gebied van tolheffing voor vrachtwagens, die niet langer afhankelijk is van zogeheten on-board units (OBU’s). Daartoe zullen Axxès en Continental gegevens gebruiken die beschikbaar komen in de volgende versie van de slimme tachograaf van Continental, de VDO DTCO 4.1, en deze via het platform Continental Road Usage Service (CRUS) overbrengen naar de cloud van Axxès.
Om de cloudconnectiviteit van de wagenparken van haar klanten te garanderen gebruikt Axxès de VDO Link van Continental, een slimme verbindingsunit die in de frontinterface van de tachograaf wordt gestoken. Deze opzet is niet alleen eenvoudig en praktisch voor wagenparken, maar biedt ook grote voordelen voor de EETS Services en VAS-portefeuille van Axxès. De rollen binnen de samenwerking zijn als volgt: Continental zorgt voor de benodigde technologie en Axxès richt zich op een nog betere service voor transportbedrijven.
Modem
Frédéric Lepeintre, CEO van Axxès: “De invoering van tolheffing via de tachograaf is een mijlpaal voor de Europese tolsector, vergelijkbaar met de invoering van de volledig digitale tol voor vrachtwagens in Duitsland in 2005. Er komen nieuwe zakelijke mogelijkheden voor onze klanten en partners, omdat de tachograaf-tol via onze bestaande API’s verbonden is met ons nieuwe klantenportaal, dat een compleet scala aan fleetmanagementdiensten biedt.”
Het belangrijkste is dat een tachograaf wordt geleverd met een DSRC-modem (DSRC = Dedicated Short-Range Communication), die oorspronkelijk nodig was voor de controle van tachografen, maar ook kan worden gebruikt voor tolheffing. Hij wordt geleverd met een satellietnavigatie-ontvanger en een frontinterface. Tachograaf en voertuig kunnen uniek worden geïdentificeerd en geauthentiseerd. Deze retrofit is zeer relevant voor aanbieders van toldiensten omdat die zich expliciet richten op bedrijven voor internationaal vervoer. Door de toevoeging van tolheffing via de tachograaf kan de investering in die aanpassing extra voordelen opleveren voor wagenparkbeheerders.
Nieuwe diensten
Ismail Dagli, hoofd van de Business Area Smart Mobility bij Continental, benadrukt de grootse plannen die het technologiebedrijf heeft voor de ondersteuning van aanbieders van toldiensten: “Voor Continental is de tachograaf-tol niet de eindstreep, maar eerder de eerste stap in de overgang van OBU naar OBE.”
Bij OBE (on-board equipment) vormen tachograafgegevens de centrale pijler, aangevuld met voertuiggegevens uit andere bronnen. Het is een visie die Continental heeft ontwikkeld om een oplossing te bieden met een consistente gebruikersinterface, die toekomstbestendig en uit te breiden is, de kwaliteit van de gegevens verhoogt, de logistiek vereenvoudigt, de kosten verlaagt, de veiligheid en privacy verhoogt, het mogelijk maakt om nieuwe diensten met toegevoegde waarde te ontwerpen en die de algemene economie van het wagenpark verbetert.