De praktijkproef duurt tot het eind van dit jaar. Daarna volgt een evaluatie met betrokken partijen, zoals TLN, Bovag en bandenorganisatie Vaco. Tijdens deze proefperiode betalen transporteurs van wie een truck moet worden afgesleept, een tarief van 450 euro. Betrokkenen stellen dat dit ‘half geld’ is.
Uit het artikel blijkt dat Rijkswaterstaat, met wie de branche organisaties deze afspraken hebben gemaakt, de houding van de branche in deze kwestie erg is meegevallen en dat betrokkenen goed de noodzaak en nut inzien van het zo snel mogelijk weer vrij maken van geblokkeerde rijstroken als gevolg van vrachtwagen(banden)pech.
Bandenpech doet zich bij vrachtwagens het meest voor op trailers. Volgens Rijkswaterstaat is 68 procent van de pechgevallen met banden aan trailerasbanden toe te schrijven. Meer dan zeventig procent van de pechgevallen met banden doet zich voor als gevolg van inrijdingen in het loopvlak. Vaak zijn dit gevallen die bij regelmatige controle voor een deel voorkomen kunnen worden. Ook toont dit aan dat TPMS op trailers zijn diensten kan bewijzen. Zo’n veertien procent van de banden pechgevallen doet zich voor de op de aangedreven as. Ruim een vijfde van alle bandenpechgevallen vindt plaats op de autosnelweg.