Op de binnenlandse markt is het vertrouwen de laatste maanden positief gebleven, zowel bij producenten als consumenten. Echter, de Nederlandse economische groei staat naar verwachting volgend jaar op een lager pijl. Duitsland drukt een grote stempel op de volumes. Panteia verwacht volgend jaar een langzame afbouw van het vervoer van goederen die traditioneel richting Duitsland worden vervoerd. Dit zijn bijvoorbeeld ertsen en energie producten, zoals steenkolen.
Er wordt in 2015 een groei van 1,9 procent in het wegvervoer voorspeld. Dat is 13 miljoen ton meer dan in 2014. Qua volume zijn de verwachtingen voor het tankervervoer over de weg gunstig. De groei voor het vervoer van eindproducten en containers worden gezien als gemiddeld. Voor 2016 verwacht Panteia een groei van 1,7 procent vervoerd volume. Dat is 12 miljoen ton meer. Daarmee groeit in 2016 het wegvervoer het hardst van alle modaliteiten.
Water en spoor
Op het totaal vervoer voor de binnenvaart wordt dit jaar 1,8 procent meer volume verwacht en in 2016 0,9 procent. Ten opzichte van de vorige KTV wordt de voorspelling voor het spoorvervoer gehandhaafd. De verwachting is nog steeds 2,8 procent meer volume. Voor het jaar 2016 wordt er een groei van 1,1 procent verwacht.