Volgens de overheid leiden bullbars bij botsingen in veel gevallen tot meer schade, met een verhoogde kans op letsel. Ook hebben bullbars volgens het ministerie vaak een averechts effect op de inspanningen van autofabrikanten om de botsveiligheid aan de voorzijde van voertuigen te verhogen. Het ziet er naar uit dat een deel van de accessoirebranche gaat verdwijnen.
Voor vrachtauto’s boven de 3500 kilo GVW kent de EU volgens TLN geen specifieke voorschriften voor bullbars. Algemeen geldt dat ze niet worden uitgezonderd bij de lengtebepaling, waardoor montage al snel tot lengteoverschrijding leidt. Maar de verdere invulling verschilt van land tot land.
Scherp
In de Nederlandse voertuigwetgeving (Regeling Voertuigen) is bepaald dat personen- en bedrijfsauto’s geen scherpe delen mogen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren. Dit artikel gaf de politie in principe al de mogelijkheid iets te doen. In de praktijk kunnen bullbars echter niet altijd als ‘scherpe delen’ worden aangemerkt.
Politie, Openbaar Ministerie en Ministerie hebben daarom besloten het bestaande artikel met een nieuw lid uit te breiden. Op basis hiervan mogen personen- en bedrijfsauto’s aan de voorzijde niet zijn voorzien van voorzieningen die in geval van botsing de kans op lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten. Indirect betekent dit het einde van het gebruik van bullbars op vrachtauto’s.
In Nederland zijn slechts weinig trucks van een bullbar voorzien. Het komt voor bij showtrucks en bij sommige Scandinavië-gangers, die niet geheel onterecht vrezen voor overstekend wild en voor glijpartijen in de winter. Dan biedt extra bescherming juist uitkomst.