Net als bij personenautos zien we ook bij bedrijfswagens een opkomst van elektronische assistentiesystemen. De kenmerken hiervan zijn camera’s, elektronica en tal van sensoren. Het zijn vooral de talrijke sensoren geweest die de Euro VI uitlaatgasnorm mogelijk hebben gemaakt. We kunnen gerust stellen dat sensoren in de nieuwe systematiek wederom een hoofdrol voor zich zullen opeisen.

Het treintje rijden van trucks om op die manier in eerste instantie ruimte op de weg uit te sparen en wellicht ook nog chauffeurs, is een begin. Er is hierbij sprake van een onmisbare rol van internet, waarmee de systemen van treintje rijdende trucks worden verbonden. Scania en Volvo zijn er ver mee, maar inmiddels heeft Mercedes-Benz de wereld midden in de zomer verrast met een zelfrijdende, autonome truck.

Het nijpende probleem waarvan alle betrokken partijen zich bewust zijn, is dat de drukte op de Europese wegen de komende decennia sterk zal toenemen. Duitsland is het grootste transitland van Europa en het is dus geen wonder, dat juist in dit land naarstig naar oplossingen wordt gezocht. In tegenstelling tot andere symposia die Aftersales Truck bezocht, is de urgentie nu veel duidelijker voelbaar.

Lees hier het volledige verhaal in Aftersales Truck nummer 3 van dit jaar.

Onderzoek Volvo met Sartre Road Train

[responsive-video identifier=”8ZDv-hB2NHk”]

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 juni 2025
Tien nieuwe: bij Raamsman niks dan Scania
17 juni 2025
Toestaan B-rijbewijs elektrische bestelauto kent veel beperkingen
17 juni 2025
Goed zicht
16 juni 2025
Scania lanceert MCS oplossing
16 juni 2025
ACEA: verhoging dieselprijs nodig
16 juni 2025
Elke tweede vuilniswagen in ons land is een DAF
Meest bekeken berichten
Recente reacties