Hierbij fietst de fietser over een sensor in het fietspad, waarna een waarschuwingsbord gaat knipperen. Aankomende truckchauffeurs kunnen zo zien dat ze bij het afslaan eerst moeten stoppen.

Het gaat dus niet om een systeem op de truck zelf, waarvan we in de afgelopen jaren diverse varianten voorbij hebben zien komen. Het nieuwe systeem vergt welmeer coördinatie, omdat er meerdere partijen bij betrokken zijn. De dode hoek ongevallen worden nu een kwestie van de gemeente. Volgens betrokkenen gebeuren er in België jaarlijks zo’n vijftig ongevallen tussen trucks en fietsers vanwege de dode hoek. Tien van die ongevallen kennen een fatale afloop. De bedoeling is dat dit systeem wanneer het zich heeft bewezen, in heel België beschikbaar komt.

[responsive-video identifier=”xH3HgoQUE4E”]

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 april 2025
Hoe kom jij over op de klant en je collega’s?
29 april 2025
De Romein trekt de energietransitie met MAN
29 april 2025
Renault presenteert Estafette, Goulette en Trafic E-Tech
29 april 2025
Volvo en VW maken de e-dienst uit
28 april 2025
Blom-DSW biedt nu ook Piaggio bedrijfswagens
28 april 2025
EU: meer controles onderweg en gegevensuitwisseling
Meest bekeken berichten
Recente reacties