De ontwikkeling van het systeem begon in 2012 in samenwerking met Britse trailerbouwers, de universiteit van Cambridge en logistiek dienstverlener Wincanton. Tridec wilde hiermee aanhaken bij de Britse proef met langere trailers, met name die van 15,65 meter lang, waarvoor de Britse DoT diverse vergunningen beschikbaar had gesteld. Deze trailers hebben een wielbasis die 2,20 meter langer is dan op het Europese vasteland.

Dit leidde tot het Path Following System waarvan de kern wordt gevormd door elektriciteit en hydrauliek, die de beide achterste van de drie trailerassen sturen. In principe een systeem dat sterk doet denken aan dat van de Nederlandse stuursysteemfabrikant VSE.

Sensor in de kingpin

Een van de belangrijke componenten bij VSE is de sensor in de kingpin. Tridec gebruikt een soortgelijke sensor, zo werd duidelijk. Inmiddels is er een variant ontwikkeld voor een gewone 13,60 meter trailer, die werd gedemonstreerd op een uitgezette bestreken baan.

Bij Tridec blijkt er nog volop sprake te zijn van ontwikkeling. Daardoor wordt dit systeem niet, zoals de verwachting bij velen was, nu geïntroduceerd. Het systeem wordt later dit jaar naar de RDW gebracht, waarna de marktintroductie in het derde kwartaal van 2016 is voorzien.

Tridec Path Following System

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 april 2025
Hoe kom jij over op de klant en je collega’s?
29 april 2025
De Romein trekt de energietransitie met MAN
29 april 2025
Renault presenteert Estafette, Goulette en Trafic E-Tech
29 april 2025
Volvo en VW maken de e-dienst uit
28 april 2025
Blom-DSW biedt nu ook Piaggio bedrijfswagens
28 april 2025
EU: meer controles onderweg en gegevensuitwisseling
Meest bekeken berichten
Recente reacties