De ontwikkeling van het systeem begon in 2012 in samenwerking met Britse trailerbouwers, de universiteit van Cambridge en logistiek dienstverlener Wincanton. Tridec wilde hiermee aanhaken bij de Britse proef met langere trailers, met name die van 15,65 meter lang, waarvoor de Britse DoT diverse vergunningen beschikbaar had gesteld. Deze trailers hebben een wielbasis die 2,20 meter langer is dan op het Europese vasteland.

Dit leidde tot het Path Following System waarvan de kern wordt gevormd door elektriciteit en hydrauliek, die de beide achterste van de drie trailerassen sturen. In principe een systeem dat sterk doet denken aan dat van de Nederlandse stuursysteemfabrikant VSE.

Sensor in de kingpin

Een van de belangrijke componenten bij VSE is de sensor in de kingpin. Tridec gebruikt een soortgelijke sensor, zo werd duidelijk. Inmiddels is er een variant ontwikkeld voor een gewone 13,60 meter trailer, die werd gedemonstreerd op een uitgezette bestreken baan.

Bij Tridec blijkt er nog volop sprake te zijn van ontwikkeling. Daardoor wordt dit systeem niet, zoals de verwachting bij velen was, nu geïntroduceerd. Het systeem wordt later dit jaar naar de RDW gebracht, waarna de marktintroductie in het derde kwartaal van 2016 is voorzien.

Tridec Path Following System

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties