De onderliggende verwachting is dat de economie van Nederland boven het Europese gemiddelde presteert dit jaar. De wereldeconomie en wereldhandel beleefde een matige start in 2015, maar in het binnenland zijn de economische tekenen goed. Panteia verwacht een stijging van de hoeveelheid vervoerde goederen in het binnenland van 1,9% in 2015. Op het hoogtepunt van de Trojka onderhandelingen heeft Panteia de gevolgen van een Grexit doorgerekend. Mocht de Grexit er ooit komen, dan zou dat het Nederlandse BBP minder dan 0,1% schaden en geen invloed op het transport hebben.
De vooruitzichten voor 2016 zijn verbeterd, Panteia voorspelt een volumegroei van 2,1%. Dit is een groei van 0,6 procentpunt ten opzichte van de vorige KTV. De concurrentiepositie van Nederland ten opzichte van Europa verbetert volgend jaar, wat leidt tot meer invoer en uitvoer. Dit zal bestaan uit deels andere goederen als voorgaande jaren, omdat vervoer richting Duitsland minder ijzerertsen en kolen zal omvatten.
Tijdelijke stagnatie
Er wordt in 2015 een groei van 1,8% in het wegvervoer voorspeld. Panteia heeft in het eerste halfjaar geen groei gezien in activiteit van de Transportindex. Verwacht wordt dat de kleinere wegvervoerders of de ondernemers die tot de flexibele schil behoren, het meeste last hebben van een tijdelijke stagnatie in activiteit.
Voor 2016 wordt een volumegroei van 2,1% voorspeld. Daarmee groeit het wegvervoer in 2015 en 2016 het hardst van alle modaliteiten, nationaal en internationaal. Ook zal er groei zijn in nationaal vervoer. Op korte afstanden is wegvervoer traditioneel sterk. Waar wegvervoer de concurrentiestrijd verliest van water- en spoorvervoer, blijven er echter mogelijkheden voor wegvervoer in voor- en natransport.