In Europa en in Amerika zien we dat fabrikanten initiatieven nemen om zelfrijdende trucks te ontwikkelen en duidelijk is dat Kamaz, waarin Daimler overigens een minderheidsaandeel heeft, niet achter wil blijven. Voor het nieuwe testterrein wil de truckfabrikant 87 miljoen dollar uittrekken. Dit bedrag moet weer terugverdiend worden wanneer ook andere bedrijven van de testfaciliteit gebruik gaan maken. Hierbij wordt gedacht aan autofabrikanten, en aan producenten van bouwmachines en van agrarische machines.

Binnen nu en tien jaar wil Kamaz een kleine twintig nieuwe voertuigen ontwikkelen, die hun werk voor het vergrote deel zelfstandig kunnen doen. De bedoeling is dat op het nieuw te bouwen stedelijke testterrein ook ander verkeer gaat rijden. Zoals motorfietsen, auto’s, maar ook voetgangers, waarbij laatstgenoemden ook gaan oversteken.

Kamaz werkt in dit project samen met een Russische softwarefabrikant. De Russische overheid moet de wet wijzigen om een en ander mogelijk te kunnen maken. Dit zal naar verwachting in 2017 gebeurd zijn. De Russen willen haast maken, want jaarlijks vallen er bij ongelukken met vrachtwagens zeker 2.000 doden in het verkeer.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
13 mei 2025
ING: Investeren in diesel blijft de norm
Meest bekeken berichten
Recente reacties