Voor werkplaatsen is de beschikbaarheid van de jongste technische data van groot belang, net als de mogelijkheid om met diagnoseapparatuur toegang te krijgen tot alle relevante systemen.

Hoe verstrekkend de komst van Euro VI is voor de truckfabrikanten en hun toeleveranciers heb ik met eigen ogen kunnen zien in Wiesbaden waar Federal Mogul de grootste glijlagerfabriek heeft staan. Het is bovendien het testcentrum van waaruit de ontwikkelde technieken worden uitgerold over de productielocaties elders in de wereld.

Opvallend is dat regelgeving niet in alle gevallen leidend blijkt voor het doorvoeren van nieuwe technische ontwikkelingen. Euro VI is inderdaad een verankerde emissienorm, maar neem bijvoorbeeld het gebruik van lood. In de personenwagensector is het verboden lood te gebruiken voor lagers, maar die beperking heeft het trucksegment (nog) niet bereikt. Als fabrikant beschikt Federal Mogul over de kennis omdat zij ook leveren aan de autofabrikanten. Nu blijken truckfabrikanten uit eigen beweging te vragen om loodvrije lagers.

Het is niet de enige trend die motorisch gezien op de markt afkomt: hogere verbrandingsdrukken, een steeds groter marktaandeel voor startstoptechniek en hybride technieken, maar ook steeds dunnere oliesoorten. Die levensduur van 1,5 miljoen kilometer is echter in beton gehouwen, duurzaamheid van zowel componenten als het totale voertuig is een vereiste. Veel geloof hecht de lokale markt vooralsnog niet aan het realiseren van daadwerkelijke brandstofbesparing dankzij Euro VI, zo blijkt uit diverse interviews.

Zolang de trekkende unit steeds schoner wordt en het getrokken materieel blijft zoals het is, dweilen we met de kraan open. Ook de trailer moet zuiniger en een label, dat binnen vijf jaar het levenslicht moet zien, zou dat moeten bewerkstelligen.

In dit nummer van Aftersales Truck niet alleen de stand van zaken maar ook reacties uit de markt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties