De Nederlandse truckbouwer Ginaf is failliet verklaard. Dit is het zoveelste hoofdstuk in de roerige geschiedenis van het bedrijf. Of dit het definitieve einde is van Ginaf is niet bekend.

Hoewel slechts een kleine speler speelde Ginaf een rol van betekenis in de Nederlandse vrachtwagenindustrie. Het bedrijf heeft een rijke historie: in 1933 begon men met het ombouwen van A-Fords naar landbouwmachines. In feite bleef dit het bedrijfsmodel, al veranderde de voertuigen met de tijd. Na de oorlog bouwde Ginaf legervoertuigen om en vanaf de jaren ‘70 was het vooral bekend door zijn terreinvoertuigen op basis van DAF vrachtwagens.

Zeker off-road waren de zware vrachtwagens van Ginaf erg geliefd. Gedurende de jaren werd de relatie met DAF echter inniger. Ginaf vrachtwagens werden verkocht en onderhouden door DAF-dealers en de voertuigen bestonden steeds vaker uit aangepaste DAF-onderdelen, in plaats van bijvoorbeeld eigen geproduceerde assen.

In 2011 ging Ginaf al een keer failliet en braken roerige tijden aan. Toen werd het bedrijf opgekocht door het Chinese CHTC. Vier jaar geleden echter kwam het door een management buy-out weer in Nederlandse handen. Vorig jaar werd het eigendom van het Duitse Clean Logistics, dat slechts een paar later failliet ging. Ginaf bleef toen nog overeind. Het viel toen onder een investeringsmaatschappij.

Gisteren is Ginaf echter alsnog failliet verklaard, zo is ook aan het personeel meegedeeld. Hoe het nu verder gaat met het bedrijf is nog niet bekend.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
23 mei 2025
Webfleet: Fleetmanagers gebruiken te weinig AI
22 mei 2025
Meer erkenning nodig voor technisch personeel
22 mei 2025
Nog één keer Iveco voor Van der Wielen
20 mei 2025
Scania presenteert 11-liter Super motor
20 mei 2025
Eerste beelden Volvo FH Aero Electric
20 mei 2025
Samenwerking BE-Combi en Junge Fahrzeugbau
Meest bekeken berichten
Recente reacties