In België begint tezelfdertijd de registratie voor het Belgische systeem. Dit wordt gebaseerd op het Duitse systeem, dus satelliet gestuurd en de uitlaatgasklasse geldt als bepalend in de hoogte van het toltarief. In elke truck komt een ’tolkastje’ dat de vervoerder kan krijgen tegen een betaling van 135 euro borg. Combinaties zwaarder dan 32 ton betalen voorzien van een Euro 5 of 6 motor 12,8 cent per kilometer. Voor trucks met een Euro nul tot een Euro twee motor geldt een tarief van twintig cent per kilometer.

De snelwegtarieven in Vlaanderen en Wallonië zijn identiek, in Brussel geldt de tol op alle wegen en straten. Er is echter een belangrijk verschil. In Vlaanderen geldt de tol als belasting, in Wallonië als een tolheffing. Het verschil is dat er in het laatste geval nog BTW bij komt.

Nieuw in Duitsland is verder dat het wegennet waar tol verschuldigd is, wordt uitgebreid naar meerdere provinciale wegen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
13 mei 2025
ING: Investeren in diesel blijft de norm
Meest bekeken berichten
Recente reacties