Nu de Euro VI norm een feit is, hint de truckindustrie erop, dat de trailerindustrie die lange doos die achter de trekker aanrolt, dient te verbeteren om er voordelen mee te behalen in de CO2-uitstoot. Mercedes-Benz gaf hiertoe zelf een voorzet in het najaar van 2011, door met trailerbouwer Schmitz een spectaculaire en fraai gestroomlijnde trailer te koppelen achter de toen gloednieuwe Actros.
Op hetzelfde moment vonden her en der in Europa maar ook in de VS al uitgebreide initiatieven plaats om de traileraerodynamica te verbeteren. In Nederland voerde het bedrijf Ephicas, later overgenomen door Wabco, tests uit met sideskirts. Dit deed Ephicas met onder meer met TNT en Peter Appel. Het bleef niet bij initiatieven uit het bedrijfsleven en industrie. Verrassend snel bleken de Brusselse regelgevers bereid de maatbeperkende regels tegen het licht te willen houden. Afspraken dat bij toepassing van stroomlijnhulpen trailers anderhalve meter langer mogen zijn en enkele centimeters breder, lijken het te gaan halen in Brussel.
Lees hier het hele coververhaal uit Aftersales Truck nummer 2 van 2014 >>