Elektrisch rijden, zeker in de transportwereld, staat nog in de kinderschoenen. Dat het de toekomst is, daar zijn Jan van der Ent, aftersalesmanager, en Jurgen Bouwens, werkplaatsplanner bij bedrijfswagenhandelaar Kleyn in Vuren, vast van overtuigd. Daarom tekenden zij in op de VR Experience Truck van opleidings- en ontwikkelingsfonds OOMT, die een virtueel beeld geeft van de truckwerkplaats van de toekomst.

Kleyn nam aanvankelijk deel aan de VR Experience Truck vanuit het bedrijfsonderdeel Kleyn Trucks; later zijn de monteurs van het bedrijfsonderdeel Kleyn Vans ook aangesloten. Onder hen enkele jonge monteurs die er zeker op aansloegen. Jan van der Ent: “Sommigen zijn ook al opgeleid om te kunnen werken aan elektrische voertuigen. Omdat elektrische bestelwagens al geregeld bij ons in de werkplaats komen, gaan we ons daar ook verder in bekwamen. Laten we eerlijk zijn, van een truckmonteur van 55 begrijp ik het als hij zegt: ‘Het zal mijn tijd wel duren’, maar er zijn ook jonge gasten die zien dat het echt hun toekomst gaat raken.”

Jan van der Ent (links), aftersalesmanager, en Jurgen Bouwens, werkplaatsplanner bij Kleyn Services.

Kleyn heeft nu al geïnvesteerd in de plaatsing van driehonderd zonnepanelen en een thuisbatterij, waar de opgewekte zonne-energie in kan worden opgeslagen. Jurgen Bouwens: “Van het energiebedrijf kregen we de waarschuwing dat we maar een bepaalde hoeveelheid stroom mogen afnemen, anders worden we van het net afgesloten. Dus als je net als wij een groot aantal elektrische bedrijfswagens wil kunnen opladen, moet je daarin investeren. Het is maar een voorbeeld van wat de elektrificatie voor een bedrijf kan betekenen en waar je dus op moet inspelen. En dat gaat toch om een fikse investering. Daarnaast zul je zien dat de inkomsten uit het vervangen van olie wegvallen. Dat moet je op de een of andere manier compenseren. Andere werkzaamheden nemen misschien toe, en er komen nieuwe werkzaamheden bij.”

Virtueel

De VR Experience Truck biedt monteurs een virtuele blik in de truckwerkplaats van de toekomst en wat dat betekent voor het hele proces van inkoop, verkoopklaar maken en verkoop. Jan van der Ent: “Kunnen we de huidige werkplaatsen handhaven, of moeten we nieuwe werkplaatsen bouwen? Bedrijfswagens, zeker trucks, zijn toch vaak dealergebonden producten. Kunnen wij als universeel bedrijf straks wel aan het elektrische deel van een truck werken, of wordt die drempel door het dealerkanaal zo hoog gemaakt dat het voor ons helemaal niet interessant is? Het is niet zozeer dat we door de VR Experience Truck kant-en-klare antwoorden krijgen op dergelijke vragen. Het is meer dat je aan het denken wordt gezet over wat het betekent als steeds meer bedrijfswagens elektrisch worden. Je hoeft geen uitlaatgastest meer te doen, maar je moet wel een voertuig spanningsvrij kunnen maken, om maar iets te noemen.”

Het bedrijf
Opgericht in 1919 heeft Kleyn meer dan honderd jaar ervaring in de wereldwijde in- en verkoop van gebruikte bedrijfswagens.
Naast gebruikte trucks (Kleyn Trucks) handelt de Kleyn Group ook in gebruikte trailers (Kleyn Trailers) en bestelwagens (Kleyn Vans), in totaal zo’n tienduizend op jaarbasis. Daarnaast voorziet Kleyn Services in allerlei aanvullende diensten.
In 2013 kwam Truckparts1919 uit de Kleyn Group voort als zelfstandig bedrijf in de handel in gebruikte bedrijfswagenonderdelen. Kleyn is gevestigd in het West-Betuwse Vuren, waar op een oppervlakte van 22 voetbalvelden een grote voorraad gebruikte trucks, trailers en bestelbussen staat.

De VR Experience Truck neemt een dagdeel in beslag. Jurgen Bouwens zat er zelf bij: “De deelnemers krijgen een VR-bril op en gaan dan virtueel door een truckbedrijf. Je begint bij de receptie en wordt gaandeweg door het hele bedrijf geleid, door het magazijn, tot in de werkplaats waar je een monteur aan het werk ziet. Ondertussen worden allerlei kennisvragen gesteld die je met goed of fout kunt beantwoorden. Je ziet de speciale, geïsoleerde gereedschappen, de isolatiemat, dingen die we hier ook al in de werkplaats tegenkomen. Ook word je gewezen op de verschillen met het werken aan een voertuig met verbrandingsmotor, de gevaren vooral.”

Monteurs van Kleyn tijdens de workshop VR Experience Truck.

“Tijdens de VR Experience Truck werd de groep in tweeën gesplitst. De ene groep had een VR-bril op, de andere groep kreeg een test voorgelegd met vragen over elektrische zaken, een soort quiz eigenlijk. Halverwege werden de groepen gewisseld. Na afloop hebben we met de hele groep onze ervaringen kort nabesproken.”

Ervaring

Enkele weken later hadden alle deelnemers nog een persoonlijk gesprek met de OOMT-coach over wat een en ander voor henzelf betekent. Jurgen Bouwens: “Daarin werd ze ook gevraagd: ‘Wat zou jij nu willen om jezelf verder te kunnen ontwikkelen?’ Als monteur van elektrische voertuigen, of als planner in mijn geval. Ik ben zelf ook al 55, dus wat betekent het een en ander nog voor mij? Ik moet zeggen dat ik door de sessie wel meer geïnteresseerd ben geraakt in het onderwerp en ik zie dat de workshop voor meer medewerkers echt een eyeopener is geweest.”

Jan van der Ent: “Door die één-op-één nabespreking zien wij ook duidelijk waar behoefte aan is onder onze medewerkers. We zijn zeer positief over de workshop. Het was een prettige sessie en die zien we als zeer waardevol. Het is een virtuele kennismaking, maar voor de jongere generatie is het gewoon heel actueel, al hadden we natuurlijk verwacht dat we in 2025 al veel verder zouden zijn met de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. De politiek is er ook niet erg enthousiast over.”

Jurgen Bouwens: “De prijzen van elektriciteit zijn de laatste jaren ook flink gestegen. Bedrijven gaan rekenen. Vanwege het vervallen van de bpm-vrijstelling zagen we afgelopen tijd veel kleine ondernemers die nog gauw in een nieuw dieselbusje investeerden in plaats van in een elektrische, maar er zijn ook transporteurs die serieus investeren in elektrische bedrijfswagens. Nou ja, dat soort ontwikkelingen. Het is goed om daarover na te denken en je moet de VR Experience Truck ook zien als een hulpmiddel daarbij.”

Jan van der Ent: “De VR Experience Truck is voor ons ook een stimulans om door te gaan op de weg die we eigenlijk al zijn ingeslagen: de monteurs verder opleiden, dealerbedrijven bezoeken om zelf te zien hoe ver zij al zijn en natuurlijk investeren in nieuwe technieken en apparatuur.”

De workshop
OOMT-adviseur werkgeverschap Jolanda Straatman over de VR Experience Truck: “De VR Experience Truck is door het OOMT ontwikkeld om met elkaar het gesprek aan te gaan over wat elektrificatie betekent voor het bedrijf en medewerkers. Daarbij wordt gebruikgemaakt van virtual reality. Door de VR-bril kunnen de deelnemers aan de experience een kijkje nemen in een truckbedrijf waar al gewerkt wordt aan elektrische trucks. Tijdens de toer zijn er drie minigames, die uitdagen op het gebied van techniek, veiligheid en algemene kennis van elektrificatie.”
“Deze nieuwe workshop van OOMT wordt erg enthousiast ontvangen in de truckbranche. Vanuit de inmiddels gegeven experiences bij bedrijven, blijkt dat elektrificatie erg leeft bij truckbedrijven. Er wordt over nagedacht, gepraat en er worden opleidingsplannen opgesteld. Niet iedereen kijkt ernaar uit om te werken aan EV’s, anderen vinden het juist heel interessant, weer anderen spreken uit het ook wel spannend te vinden. Het gesprek hierover maakt de experience zo waardevol en door de combinatie van ‘leerzaam & leuk’ krijgen bedrijven én medewerkers een frisse blik op de toekomst!”

Foto boven: Een monteur aan het werk aan een elektrische Mercedes-Benz eVito.
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 november 2025
Nieuwe generatie Toyota Hilux komt volgend jaar
12 november 2025
Van der Werff zet MAN eTGX megatrekker in
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
11 november 2025
Mercedes-Benz Arocs 10×4 en 10×8 voor DB Kiepers
11 november 2025
Voorbereid op wat komen gaat
10 november 2025
Kusters kiest voor Scania vanwege service
Meest bekeken berichten
Recente reacties