In België kunnen transportbedrijven die een elektrische truck willen aanschaffen, rekenen op een forse investeringsaftrek die de komende twee jaar oploopt tot 21,5% van de aanschafprijs. Het Belgische parlement is hiermee akkoord.

De nieuwe maatregel wordt gefinancierd door de afschaffing van het belastingvoordeel dat beroepsvervoerders nu nog hebben wanneer ze in België diesel tanken.  Wanneer een vervoerder een voordeel krijgt van 21,5% bij aanschaf van een elektrische truck, dan loopt dit bedrag natuurlijk flink op. Naarmate de tijd vordert, wordt het belastingvoordeel lager tot 10,5% in 2025 en tot 5% in 2026.

Teleurgesteld

De drie Belgische werkgeversorganisaties in het beroepsvervoer reageren unaniem teleurgesteld. Juist op het moment dat diesel duurder is dan ooit, maakt de overheid het nog duurder, klinkt het. Bovendien, reageren zij, is de beschikbaarheid van elektrische trucks nog minimaal en staat de laadinfrastructuur nog in de kinderschoenen.  TLV, UPTR en Febetra liggen vooral wakker van de gevolgen van deze maatregel (en de verhoging van de kosten die hiermee gepaard gaat) op de rentabiliteit en de liquiditeit van de vele KMO’s actief in de transportsector.

Samen herhalen de drie federaties dat er op dit moment geen serieus te nemen alternatieven bestaan om, op korte termijn en grote schaal, fossiele diesel als brandstof te vervangen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 oktober 2025
Koolwijk Polsbroek neemt Overbeek over
7 oktober 2025
TTW: Nieuwe Generatie DAF XB beste distributietruck
7 oktober 2025
ING: Personeel blijft beperkende factor transport
3 oktober 2025
P.A.M. Derks breidt Volvo-vloot uit FMX 10×4-kippers
3 oktober 2025
Nieuw assortiment luchtveren Monroe
3 oktober 2025
Kosten goederenwegvervoer stijgen verder in 2026
Meest bekeken berichten
Recente reacties