Leeftijd Euro 6-truck bepaalt toegang ZE-zone

Sinds 1 januari 2022 zijn veel bedrijven op zoek naar een tweedehands Euro 6-vrachtauto, omdat de regelgeving voor milieuzones is aangescherpt. Sinds die datum hebben namelijk Euro 4- en 5-vrachtauto’s geen toegang meer tot deze zones. Wil je, of kun je geen nieuwe vrachtauto aanschaffen, dan is een tweedehands voertuig natuurlijk een goede optie. Je moet dan wel goed letten op de leeftijd van de vrachtauto, schrijft evofenedex.

Behalve dat er milieuzones zijn, voeren verschillende gemeenten vanaf 2025 een zero-emissiezone (ZE-zone) in. In deze zone mogen alleen voertuigen rijden die geen uitstoot hebben. Nu is het niet zo dat dieselvoertuigen gelijk helemaal taboe zijn: er komt een overgangsregeling. Deze regeling kent echter beperkingen, dus als je de vrachtauto in stedelijk gebied wilt inzetten, moet je daar bij de aanschaf van een occasion wel rekening mee houden.

Overgangsregeling

De overgangsregeling voor vrachtauto’s ziet er als volgt uit: er gaat een overgangstermijn gelden, die gerelateerd is aan de leeftijd van de trekkende eenheid of de bakwagen. De leeftijd wordt bepaald op basis van het kenteken (Datum eerste toelating, DET) op 1 januari 2025: 

Euro 6-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal vijf jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2020) hebben uiterlijk tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.

Euro 6-trekkers die op 1 januari 2025 maximaal acht jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2017) hebben uiterlijk tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.

Geen toegang meer

Euro 6-vrachtauto’s die ouder zijn dan bovenstaande leeftijden hebben vanaf 1 januari 2025 geen toegang meer tot zero-emissiezones. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3314 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.