De prachtige trucks, trekkers en trailers ten spijt, het zijn de mensen die de sector maken. Of ze nu achter het stuur zitten, de planning verzorgen op kantoor of in de werkplaats de boel rijdend weten te houden. Transport was nooit een 9-tot-5 baan, maar het lijkt steeds meer die kant op te gaan. Chauffeurs vinden is al moeilijk, maar als de onregelmatigheid van de arbeidsuren toeneemt en de te werken avonden/nachten dus ook, dan daalt de animo verder. Als het gaat om service en onderhoud dan zien we hetzelfde plaatje zich aftekenen. Zodra werkgevers de 24/7-diensten gevuld proberen te krijgen, gaan de hakken in het zand.
Zoals met veel zaken is het op persoonlijk vlak te begrijpen maar zodra je uitzoomt zie je dat al die persoonlijke argumenten wel een maatschappelijk probleem beginnen te worden. De eindklant verwacht instant satisfaction: het wachten op een bestelling moet vooral niet te lang duren. Zelf ophalen in een winkel is er al helemaal niet bij. Gemak dient de mens, toch? In de journalistiek gebruiken we voor dit soort mechanismes de term NIMBY: not in my backyard. Prima, de komst van die kerncentrale, windmolens of wat dan ook, maar niet bij mij.
Zo ook die 24-uurs economie. Prima om ’s avonds boodschappen te doen of pakjes te ontvangen want werken doen we overdag en dus hebben we daar overdag geen tijd voor. Dat het anderen juist op die tijden aan het werk zet, wordt gemakshalve vergeten. Ik begrijp het helemaal. Als de balans begint de verschuiven en meer mensen verwachten niet ’s avonds of ’s nachts te hoeven werken dan valt de bodem onder de 24-uurs economie weg.
Er komt nog iets bij en dat is de schaarste op de arbeidsmarkt waardoor de machtsbalans verschuift: voor jou als werkgever tien anderen. En dus zijn er werkplaatsen die het mes zetten in de te werken uren omdat ze de service buiten kantooruren niet meer ingevuld krijgen. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Heel begrijpelijk voor het team in kwestie. Uitzoomend naar de schaal van ons land: een spaak in het wiel dat transport heet.