Een technicus constateert diverse CAN-busstoringen bij een Mercedes Actros MP5, maar twijfelt of het probleem in de CAN-bus zelf zit of in de ECU van het motormanagement. De technicus schakelt de servicedesk van CLEVER DiagnostiX in voor ondersteuning.

Partnercontent

Samen met een CLEVER eXpert worden de stappen doorlopen om een nauwkeurige diagnose te stellen. Het resultaat: de storing blijkt in de ECU van het motormanagement te zitten, en vervanging is noodzakelijk.

Voorheen zou dit betekenen dat de truck naar een merkdealer gebracht moest worden. Daar zou een nieuwe ECU worden gemonteerd, geprogrammeerd en gecodeerd met OE-apparatuur. Dit proces nam niet alleen veel tijd in beslag, maar zorgde ook voor extra kosten en stilstand van de truck. Dankzij de remote diagnose oplossing van Jaltest, in samenwerking met CLEVER DiagnostiX, hoeft dit niet langer.

ECU programmering via remote diagnose

Nadat de technicus een nieuwe ECU in de Actros heeft gemonteerd, neemt hij opnieuw contact op met CLEVER DiagnostiX om de remote dienst aan te vragen. Met behulp van TeamViewer maakt Jaltest verbinding met de op de truck aangesloten Jaltest Link V9-interface, die gekoppeld wordt aan de Mercedes-Benz Xentry diagnosetool. Deze originele tool biedt toegang tot alle functies die nodig zijn om de ECU correct in te stellen, inclusief het programmeren van de parameters en het uitvoeren van software-updates.

In de Jaltest diagnosesoftware worden beschikbare remote functies weergegeven.

De Mercedes Actros werd met behulp van de remote diagnosefunctie binnen korte tijd weer operationeel, zonder de werkplaats te verlaten. Dit leverde een aanzienlijke tijd- en kostenbesparing op, waardoor het voertuig in de eigen werkplaats gerepareerd kon worden en sneller weer de weg op kon.

Diagnose op afstand

Met de nieuwste Jaltest update kunnen OE-niveau reparaties nu eenvoudig via remote verbindingen worden uitgevoerd. Dit wordt mogelijk gemaakt door de RP210-protocolmodus, die toegang op afstand tot de Jaltest Link V9-interface biedt. Hierdoor kunnen technici direct vanuit de werkplaats, zonder tussenkomst van de dealer, complexe taken laten uitvoeren met originele OE-tools.

Efficiëntie in diagnose en reparatie

Door de toenemende complexiteit van elektronica in voertuigen en machines wordt het steeds belangrijker om te kunnen vertrouwen op ondersteuning bij diagnose. Met geavanceerde tools zoals de Jaltest diagnoseapparatuur, geleverd door AA-Equipment Support, en de expertise van CLEVER DiagnostiX kan de werkplaats OE-niveau reparaties uitvoeren zonder afhankelijk te zijn van de dealer.
Met de juiste informatie, apparatuur en ondersteuning kunnen technici storingen snel en effectief oplossen. Zo blijft het voertuig zoveel mogelijk daar waar het hoort: op de weg.

De voordelen van Remote Diagnose

  • Geen transport of vertraging
    De truck blijft in de werkplaats, wat transport- en wachttijden wegneemt. Hierdoor bespaart de klant aanzienlijk op kosten.
  • Snel en efficiënt
    Dankzij de directe koppeling met OE-apparatuur kunnen werkzaamheden zoals coderen, programmeren en software-updates onmiddellijk worden uitgevoerd. Dit minimaliseert stilstand.
  • Breed toepasbaar
    De Jaltest remote diagnosefunctie is compatibel met een groot aantal merken, waaronder DAF, Scania, Volvo, Mercedes-Benz, IVECO, Renault, MAN, Cummins en Deutz. Dit geldt niet alleen voor trucks, maar ook voor trailers, opleggers en Off-Highway machines.

Meer weten?
Neem contact op met AA-Equipment Support.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 oktober 2025
Het rendez-vous van de transportwereld: SOLUTRANS 2025 – vraag nu uw gratis toegangsbadge aan
31 oktober 2025
‘Eindelijk kunnen we laten zien wat we kunnen’
30 oktober 2025
200 Ford Ranger pick-ups voor Rijkswaterstaat
30 oktober 2025
Het gaat niet slecht, maar het gaat ook niet goed
30 oktober 2025
Tachograafplicht voor lichte bedrijfsvoertuigen: wat verandert er per 1 juli 2026?
29 oktober 2025
Eerste elektrische Volvo met dubbellucht naloopas in Nederland
Meest bekeken berichten
Recente reacties