Per 1 januari 2025 mogen oudere, vervuilende bestelauto’s in diverse steden niet meer het centrum in, tenzij ondernemers ontheffing hebben aangevraagd wanneer de investering in een zero-emissievoertuig voor hen niet haalbaar is. Hoewel er volgens het CBS begin 2024 nog 228.000 van dergelijke bestelauto’s waren, zijn er pas zo’n 400 aanvragen voor ontheffing gedaan.

Dat constateert Erik Slaaf van ING, die twee verklaringen heeft voor het lage aantal zakelijke aanvragen. Ten eerste remt de onzekerheid rondom de zero-emissiezones ondernemers af, zowel voor het aanvragen van ontheffingen als investeringen in zero-emissiebestelauto’s. Daarnaast heeft de informatievoorziening tekort geschoten en is het de vraag of deze zonder grote publiekscampagnes de doelgroep wel heeft bereikt. En informatie afkomstig van niet-officiële kanalen blijkt regelmatig onvolledig of zelfs onjuist. ING verwacht wel een inhaalslag in de komende periode, nu gemeenten recentelijk behoorlijk meer informatiemomenten over zero-emissiezones hebben georganiseerd.

Boete

Voor ondernemers die geen ontheffing hebben aangevraagd zullen de eerste boetes begin 2025 op de mat gaan vallen. Tot mei 2025 dienen deze boetes nog als waarschuwing en hoeven niet betaald te worden, maar zullen wel een aansporend effect hebben. Hierdoor kunnen we begin 2025 alsnog een flinke stijging in het aantal ontheffingen verwachten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties