Directeur Bram Vissers van inmotiQs vroeg aan zijn monteurs wat voor equipment ze het liefst zouden willen. Daarom staan er sinds begin dit jaar zes nieuwe hefkolommen.

In Noord-Limburg ligt langs de A77 net voor Duitsland een groot bedrijventerrein met de toepasselijke naam ‘De Grens’. Hier vinden we inmotiQs, een garagebedrijf voor trucks en trailers. Sinds ruim 5 jaar is dit het domein van Bram Vissers. Met een geheel eigen visie bestiert hij met veel enthousiasme zijn onderneming. Zoals hij het zelf stelt: “Wij zitten eigenlijk tussen een dealergarage en een grijze werkplaats in.”

‘Ik houd van eenheid in equipment en gereedschap.’
Bram Vissers, directeur inmotiQs

Al 22 jaar was Vissers werkzaam in de truckbranche, onder andere als bedrijfsleider bij BAS Truck Center. Hierdoor kwam hij veel in contact met klanten en hun complexe vraagstukken. Hij ondervond zowel de beperkingen van een dealer als van een onafhankelijk garagebedrijf. Het ging kriebelen om er zelf mee aan de slag te gaan. Dit kwam in een stroomversnelling toen hij begin 2018 Fons Rutten belde of hij misschien zijn bedrijf wilde verkopen. Vanaf september dat jaar was Vissers officieel eigenaar en werd de naam Rutten Truck & Trailer Service veranderd naar inmotiQs.

“Eigenlijk had ik niet echt een duidelijk plan”, geeft Vissers toe. “Ik had wel een heel duidelijke visie. Toch had ik geen twijfels. Ik geloof dat als je iets heel graag wil, dat het uiteindelijk wel goed komt.” Samen met een reclamebureau bedacht hij een nieuwe naam: inmotiQs. “Daar zit alles in”, lacht Vissers. “Innovatie, mobiliteit, slimme oplossingen en vooral kwaliteit. Daar staat die hoofdletter Q voor.” Eigenlijk zouden planning en transparantie hier ook aan toegevoegd moeten worden. Volgens Vissers is het ontzettend belangrijk een realistische planning te maken en deze goed met de klant te communiceren.

Gesteld voor de keuze voor een nieuwe put of nieuwe hefkolommen, kozen de monteurs voor het laatste. Zo kwamen er zes nieuwe hefkolommen, die 7500 kilo elk kunnen tillen.

Samenwerking

Ondertussen jaren verder gaan de zaken erg goed. Het is zo druk dat het pand eigenlijk te klein wordt. In de omgeving zitten veel grote en kleine transportondernemingen, en bijna allemaal zijn ze klant bij inmotiQs. De visie die Vissers hier ter uitvoering brengt, slaat aan. “Wij bieden slimme oplossingen”, aldus Vissers. “We luisteren naar wat de klant echt nodig heeft. Hierdoor kunnen we een oplossing bieden waar hij echt iets aan heeft. Klanten waarderen dat. Omdat we niet merkgebonden zijn, hebben we vaak net wat meer mogelijkheden. Hierdoor bespaart de klant ook nog eens in de kosten.”

Samenwerking is hierbij heel belangrijk, vertelt Vissers. Hij werkt dan ook goed samen met bedrijven en dealers uit de buurt. “Een goede relatie behouden is erg belangrijk. Als we ergens niet uitkomen, dan roepen we ook hun hulp in. Het heeft geen zin om door te blijven romme-len.” Ook voor voertuiginformatie is een goede relatie met dealers van cruciaal belang, aldus Vissers. Vanaf het begin is inmotiQs ook onderdeel van het TruckXL-netwerk. Vissers is zelfs lid van de ledenraad, waarbij hij zich inzet voor het verbeteren van het netwerk voor ondernemers en klanten.

In de loop van de jaren heeft inmotiQs een goede reputatie opgebouwd. Steeds vaker wordt Vissers om aankoopadvies gevraagd. Samen met de klant kijkt hij dan wat voor vrachtwagen het beste aangeschaft kan worden. “Bedrijven komen naar mij, omdat ik niet afhankelijk ben van een bepaald merk. Mij maakt het uiteindelijk niet uit welk merk ze kopen. Ik verdien er ook niet direct aan. Nieuwe vrachtwagens vallen meestal onder een servicecontract, dus het betekent geen werk voor mij. De eerste jaren gaan ze naar de dealer. Bedrijven waarderen het echter wel heel erg als je ze advies geeft. Als ze dan een probleem hebben, komen ze toch langs”, vertelt Vissers.

Hoofdrolspeler in de wasstraat is de Steinbrückner roll-over.

Opbloeien

“Toen ik dit bedrijf overnam, nam ik ook alle equipment over”, vertelt Vissers. “Daar hoorde ook vier hefkolommen bij. Eerlijk gezegd vond ik die dingen helemaal niks. Ze waren niet draadloos, en dat werkte niet lekker. Na een tijdje kon ik vier andere overnemen van een brandweerkorps. Die waren nog nauwelijks gebruikt. Daar waren de monteurs wel blij mee.” Toen hij zijn monteurs vroeg wat ze liever wilden: een nieuwe put of nieuwe hefkolommen, kozen ze voor het laatste. Zo kwamen er zes nieuwe hefkolommen, die 7500 kilo elk kunnen tillen. “Hiermee kun je een hele combinatie heffen als je wil”, vertelt Vissers. De keuze voor Koni was snel gemaakt: dit is hetzelfde merk als de vier hefkolommen die er al waren. “Ik houd van eenheid in equipment en gereedschap”, legt hij uit. “Dat staat wel zo netjes, vind ik.”

De werkplaats telt drie straten met elk drie werkplekken. Daarnaast is er een inpandige wasstraat. Deze trekt veel potentiële klanten. Het is namelijk nog één van de weinige wasstraten in de wijde omgeving. “Chauffeurs komen dan om hun vrachtwagen te wassen en dan lopen ze eens binnen. Ze zien dan wat we doen en dat levert toch altijd weer klanten op”, vertelt Vissers. “Het is wel een uitdaging om werknemers te vinden voor de wasstraat”, geeft hij toe. In de werkplaats is dat veel minder: daar is het verloop erg laag. Monteurs hebben het naar hun zin bij inmotiQs. “Vroeger droomde ik ervan om meerdere filialen te hebben. Nu is dat niet meer zo. In de loop van de jaren ben ik het veel belangrijker gaan vinden om vooral een goede werkgever zijn.”

Een reclamebureau bedacht de naam inmotiQs. “Daar zit alles in”, lacht directeur Bram Vissers. “Innovatie, mobiliteit, slimme oplossingen en vooral kwaliteit. Daar staat die hoofdletter Q voor.”

Vissers biedt ook geregeld werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals dat netjes heet. ”Sommige mensen zie je echt opbloeien. Gewoon omdat je ze vertrouwen en regelmaat geeft. Dat vind ik echt geweldig om te zien”, vertelt hij. Trots vertelt hij over een meisje dat begon met een snuffelstage in de wasstraat, er toen kwam werken en in september begint aan een opleiding als vrachtwagenmonteur. Vissers: “Uiteindelijk draait het allemaal om mensen. Ik vind het heel belangrijk dat mensen hier ‘s ochtends met een goed gevoel heen komen en ‘s avonds met datzelfde goede gevoel weer naar huis gaan.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties