Traditioneel controleert een autobedrijf of banden­specialist de uitlijning pas na klachten van de klant of na een zichtbaar afwijkend slijtage­patroon in het banden­profiel. Stel je voor hoeveel potentieel het scannen van alle binnenkomende voer­tuigen zou bieden. Profile Zeeland-ondernemer Gerco Murre weet uit eigen ervaring wat dat brengt.

De keuze zoals we die hierboven schetsen is niet alleen een strategisch besluit. De stand van de techniek doet er ook toe. Als je de wielen van het voertuig eerst van targets moet voorzien is er sprake van een investering: in arbeidstijd en dus in geld. Tel daarbij op dat in veel bedrijven een acuut personeelstekort heerst zodat die tijd simpelweg ontbreekt. Zeker als niet duidelijk is of de geïnvesteerde tijd zich terugvertaalt in daadwerkelijke omzet. Kortom, dat moet anders kunnen en het kan ook anders.

Hoe anders zien we in de Profile Zeeland-vestigingen. Ondernemer Gerco Murre heeft in Middelburg de beschikking over een Hunter Quick Check Drive, kortweg QCD. Die drie woorden doen absoluut geen loze beloften, we hebben het hier over een snelle rijdende controle. Voor Middelburg gaat het om de personenwagenversie en de ervaringen daarmee smaakten naar meer. Het resultaat is dat in Goes equipmentleverancier Explora de heavy-duty-versie kon neergeleggen. “Zestig procent van de auto’s die we in Middelburg hebben gemeten bleken buiten de marges van de autofabrikant te vallen.”

Profile Zeeland-ondernemer Gerco Murre ziet de voordelen al snel in van de snelle scans die de Hunter Quick Check Drive mogelijk maakt.

Pas als je het weet, kun je er wat aan doen en klanten blijken actief aan de slag te gaan met de geboden informatie. “De juiste uitlijning, de juiste spanning, een correct slijtagepatroon: het werkt allemaal bij aan een langere levensduur van de band en een lager verbruik. In deze tijden van extra aandacht voor de milieu-impact van mobiliteit willen vloten ook op deze manier duurzaam bezig zijn. Bovendien scheelt het onder aan de streep gewoon geld. Minder bandenconsumptie en minder brandstofverbruik, dat tikt aan.”

Zwart-op-wit

En, klanten hoeven je niet te geloven op de spreekwoordelijke blauwe ogen. “Het feit dat je kunt zeggen dat je als extra service een snelle controle hebt uitgevoerd en wat daarvan de conclusies zijn is al een pluspunt voor veel klanten. Het blijft niet bij die woorden, je laat ze ook een officieel meetrapport zien waar heel duidelijk de scores vermeld staan. Onze ervaring aan de personenwagenkant is dat klanten er doorgaans voor kiezen om het daadwerkelijk te laten oplossen.”


‘Doordat je rijdend kunt meten heb je de resultaten al binnen als je met het voertuig de werkplaats inrijdt’


En binnen de transportwereld zijn de effecten veel groter zodat niet blijven doorrijden met een te fors afwijkende set-up al snel loont. “Voor een transporteur zijn na de aanschaf van het voertuig, de chauffeur, de banden en de brandstof de voornaamste kostenposten. Met zo’n snelle controle houd je twee ervan in toom”, weet Gijs van Amerongen. Hij is als trainer en demonstrateur verbonden aan equipmentleverancier Explora.

Gijs van Amerongen (Explora) en Gerco Murro (Profile Zeeland, rechts)

Stranding voor zijn

De belangrijkste vergeten we echter. De grote kostenpost die iedere vervoerder wil voorkomen zijn ongeplande strandingen. Elke stilstaande truck kost geld en helemaal als er vanuit de klant ook nog eens boetes volgen door een te laat geleverde lading. Om nog maar te zwijgen van de kostbare sleepdiensten op bepaalde routes omdat er niet langs de weg gerepareerd mag worden. “Het merendeel van strandingen door klapbanden zijn te voorkomen door de juiste spanning te hanteren in combinatie met een correcte uitlijning van de hele combinatie”, zegt Van Amerongen. “De sporing van de vooras, eventuele scheefstand van de andere assen, we zien het allemaal met de scan.”

Dat deze apparatuur zich snel terug verdient lijkt een snelle conclusie op basis van voorgaande. Dat Murre ervoor kiest om een tweede unit neer te leggen laat ook zien dat de investering loont. “In Goes hebben we het klantenprofiel dat beter past bij de heavy-duty-versie”, vertelt Murre. “In Middelburg is echter ook een profiellezer aanwezig en die hebben we in Goes niet. Voor heavy-duty moet je dan toch over vier platen beschikken en die ruimte hebben we gewoon niet tot onze beschikking hier. In de transportwereld is het ook geen probleem om naar deze vestiging te komen. Voor de personenwagensector speelt afstand eerder een rol. Hoewel die hier binnen Zeeland niet echt een punt vormen voor klanten.” ‹

Foto boven: De rode laserstralen meten al rijdend de stand van het wiel ten opzichte van het wegdek.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 november 2025
Profile DBS: we mogen best wat trotser zijn
12 november 2025
Nieuwe generatie Toyota Hilux komt volgend jaar
12 november 2025
Van der Werff zet MAN eTGX megatrekker in
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
11 november 2025
Mercedes-Benz Arocs 10×4 en 10×8 voor DB Kiepers
11 november 2025
Voorbereid op wat komen gaat
Meest bekeken berichten
Recente reacties