In het nieuwe service­con­tract zijn de maandelijkse kosten gebaseerd op het werkelijk aantal gereden kilometers. Het geeft transportondernemers zo volgens de fabrikant meer flexibiliteit, omdat het servicecontract meebeweegt met het daadwerkelijke gebruik
van het voertuig.

Servicecontracten zijn verre van nieuw, niet voor de markt en niet voor Volvo dat al actief is met een product onder de naam Gold. Ook dat betreft een flexibel contract, zij het dat de verrekening achteraf plaatsvindt. Meer- of minderkilometers leveren dan een factuur of een creditnota op. Volgens Volvo niet voldoende flexibel, zoals Randy van Haperen uitlegt: “Door het werkelijk gebruik op afstand uit te lezen kunnen we het onderhoudsschema en het servicecontract flexibel laten meebewegen. Dat betekent dat minder rijden direct leidt tot minder betalen.”

In de coronaperiode hebben we gezien dat trucks stil kwamen te staan of aanmerkelijk minder reden, terwijl andere juist meer kilometers maakten. De rap opgelopen LNG-tarieven hebben een ander voorbeeld opgeleverd: trucks werden stilgezet, omdat ze op dat moment niet voldoende rendabel bleken. De voordelen van het lager uitpakkende kilometrage werden door servicecontracthouders niet direct gevoeld, omdat de verrekening jaarlijks plaatsvindt.

En het speelt niet alleen in genoemde voorbeelden. Veel transportbedrijven hebben tijdelijke overeenkomsten met opdrachtgevers of doen seizoensgebonden werk. Zij hebben behoefte aan meer flexibele servicecontracten die zijn gebaseerd op het werkelijk gereden aantal kilometers. Het nieuwe contract maakt dat mogelijk.

De flexibiliteitsmarge in de totaal aantal kilometers neemt toe gedurende de looptijd.

Het Volvo Gold Contract is het meest uitgebreide servicecontract van Volvo Trucks. Gold omvat preventief onderhoud volgens het schema van de Volvo Optimized Service Planning (VOSP), plus reparaties, Connected Service Planning en Real Time Monitoring. De combinatie levert inzicht in de onderhoudsbehoefte van het specifieke voertuig op basis van actuele gegevens uit de truck en verwachtingen op basis van analytische modellen.

De maandelijkse kosten bestaan uit een vaste en variabele component. Het variabele deel wordt gefactureerd op basis van het werkelijk aantal gereden kilometers. Hoe minder je rijdt, hoe minder je betaalt en omgekeerd. Dit verbetert de cashflow van transporteurs, omdat kosten en opbrengsten op elkaar zijn afgestemd.

De schatting van de jaarkilometrage is bepalend voor de prijs van het contract. Deze bestaat uit een vast en een variabel deel en biedt klanten een flexibiliteitsmarge van 40 procent. Het aantal afgelegde kilometers mag per jaar tot 20 procent boven of 20 procent onder het overeengekomen aantal kilometers uitkomen. Dat betekent dat de afwijking in absolute kilometers jaarlijks oploopt. Immers, een vijfde van honderdduizend kilometer telt minder kilometers dan een vijfde van een half miljoen. Richting het einde van de looptijd kan de bandbreedte dus maar zo honderdduizend kilometer zijn. Grote schommelingen in de kilometers per maand zijn daarom geen probleem (mits het totale jaarkilometrage binnen de bandbreedte van 40 procent blijft).

Ook elektrische trucks behoeven regulier onderhoud.

Het nieuwe Gold Contract is beschikbaar voor alle Volvo-trucks die zijn voorzien van een telematic gateway. Het aantal gereden kilometers wordt automatisch op afstand uitgelezen via de telematic gateway. Op basis van deze data wordt indien nodig ook het onderhoudsschema automatisch bijgewerkt. Als het kilometrage daalt, nemen ook de kosten voor service en reparaties af. Er is dus geen jaarlijkse kilometerverrekening meer nodig.

Volvo koppelt de lancering van de nieuwe contractvorm ook aan de opkomst van elektrische aandrijving. Behalve zorgen over ongeplande stilstand en het bereiken van de maximale uptime, dat gaat immers ook op voor diesels en lng-trucks, hebben elektrische trucks nog een zorgfactor: het batterijpakket. Om die vooroordelen weg te nemen is er de combinatie gemaakt met het Gold contract. Kernpunt is de gegarandeerde accucapaciteit gedurende de looptijd.

Stel het voertuig bevat zes accupakketten van 90 kWh ieder. Het resulterende 540 kWh is echter de bruto capaciteit, want het effectief bruikbare deel is zo’n zeventig procent ofwel 378 kWh. Daarvan geldt een ondergrens van tachtig procent, 302,4 kWh dus om precies te zijn, voor een goed functionerende truck.

Even een rekenvoorbeeld. Stel het voertuig bevat zes accupakketten van 90 kWh ieder. Het resulterende 540 kWh is echter de bruto capaciteit, want het effectief bruikbare deel is zo’n zeventig procent ofwel 378 kWh. Daarvan geldt een ondergrens van tachtig procent, 302,4 kWh dus om precies te zijn. Die laatste waarde betreft daarmee het door Volvo gehanteerde minimale niveau voor een goed functionerende truck, in jargon State of Health genoemd. (De State of Charge is plat gezegd vergelijkbaar met de brandstofmeter.)

Nu elektrische trucks beschikbaar komen in de praktijk is Volvo het eigen dealerkorps aan het certificeren. Nog voor een voertuig geleverd wordt, moet de betreffende vestiging gereed zijn, zo is de belofte. Dan hebben we het over technische training en speciaal gereedschap bijvoorbeeld. Doel is om eind dit jaar alle werkplaatsen in ons land gereed te hebben.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties