De keuze viel op de Actros omdat Mercedes-Benz volgens het bedrijf kon voldoen aan de in de tender gestelde voorwaarden. Voornaamste eis: een zeer laag eigen gewicht en compatibiliteit met de door Emons Group zelf ontwikkelde glastrailer. Daarnaast waren de aanschafprijs, de specificaties en het brandstofverbruik belangrijk.
Roger Reiniers, manager operationele ondersteuning van Emons Group: “De keuze viel uiteindelijk op Mercedes-Benz vanwege een aantrekkelijke combinatie van al deze factoren. Over het brandstofverbruik kunnen we over een jaar pas echt wat zeggen, maar met name de begeleiding van Mercedes-Benz tijdens het aanschafproces was uitstekend, mede vanwege een nauwe samenwerking tussen de afdelingen sales en techniek. Zo kwamen we tot deze Actros op basis van de Loader-uitvoering waarbij alles uit de kast is gehaald om het eigen gewicht zo laag mogelijk te houden. Van radiatorrooster tot einddwarsligger, alles is geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijk leeggewicht. Er is zelfs gekozen voor een enkele montage op de achteras, de Michelin X-one.”
Emons Group heeft zelf een aluminium trailer ontwikkeld waarmee de trucks gaan rijden. Hiermee is Emons in staat om tot 30,8 ton vlakglas te kunnen transporteren binnen een totaalgewicht van veertig ton. De vrachtwagens worden op vestigingen verspreid door Europa ingezet en zullen zo’n 145.000 kilometer per jaar afleggen. De trucks zijn uitgerust met PPC (Predictive Powertrain Control), het systeem dat anticipeert op stijgingen en dalingen in het traject door te allen tijde de optimale instelling van de aandrijflijn te kiezen.
De Emons Group heeft tien kantoren in vijf landen wereldwijd en bestaat sinds 1943. Het wagenpark van de onderneming bestaat in totaal uit 350 trekkers en 450 opleggers. De 37 nieuwe trucks zijn aangeschaft inclusief een reparatie- en onderhoudscontract met Europese dekking bij Mercedes-Benz CharterWay.