Dit jaar bestaat Hendricks Transport uit Boxmeer 25 jaar. In 1999 begon Erik Hendricks voor zichzelf met een DAF. Tegenwoordig bestaat de vloot uit elf vrachtauto’s. Volgens Hendricks is in het transport nog best wat te verdienen, als je het slim aanpakt. Banden van Apollo spelen hierbij een belangrijke rol.
Erik Hendricks is een drukbezet man. Niet alleen is hij de directeur van zijn transportbedrijf, ook houdt hij zich bezig met de planning en stapt hij regelmatig zelf achter het stuur. Daarnaast is hij de monteur van Hendricks Transport. “We zitten nu bijna drie jaar in dit pand”, vertelt Hendricks. “Voorheen zat hier een ander transportbedrijf.” Het terrein beschikt over een ruime parkeerplaats, een kantoor, een tankstation, een wasplaats en een ruime werkplaats.
‘Klein onderhoud doen wij zelf in de werkplaats. Alles wat we zelf kunnen.’
Hoewel Hendricks begon in het distributiewerk, houdt het bedrijf zich tegenwoordig vooral bezig met het transport van losgestort. Hiervoor beschikt het bedrijf over twaalf opleggers. Naast enkele oudere boxopleggers zijn dit walking floors. “Eigenlijk vervoeren we alles wat in een walking floor past”, vertelt Hendricks. Vaak is dit afval uit de mestverwerking, houtsnippers of compost voor champignons. Op dit moment is men druk met de bietencampagne, die tot half januari loopt. De vrachtwagens rijden dan vanuit het zuiden van het land naar Dinteloord, waar de suikerfabriek zit. Als retourlading wordt pulp teruggenomen, dat gebruikt wordt voor veevoer.
![](https://aftersalestruck.nl/wp-content/uploads/2024/12/AST-24-6-p28-30-5.jpg)
![](https://aftersalestruck.nl/wp-content/uploads/2024/12/AST-24-6-p28-30-3.jpg)
Alleen DAF
De twee nieuwste vrachtwagens van het bedrijf, die in september op de weg kwamen, rijden vrijwel continu in de campagne. “Ze rijden dertien diensten per week. Alleen zondag overdag staan deze auto’s stil”, legt Hendricks uit. “Een chauffeur rijdt twee diensten per dag. Vijf chauffeurs rijden fulltime op deze twee vrachtwagens.” De elf vrachtwagens van het bedrijf zijn allemaal van DAF. “Hier ben ik vroeger mee begonnen. Ik heb geen reden om een ander merk te kiezen”, vertelt Hendricks. “Elke auto heeft zijn problemen. Omdat wij altijd DAF reden, groeiden we mee met het merk. Hierdoor zijn we erg bekend met DAF.”
De vrachtwagens zijn geleverd door TB Truck & Trailer Service in Venlo. Vaak komt Hendricks er echter niet. “Eigenlijk zitten ze net te ver weg voor ons. Vroeger zaten ze in Beugen, dat was makkelijker. Nu kom ik er niet meer dan nodig is”, aldus Hendricks. Onderhoud aan de vrachtwagens en trailers gebeurt voornamelijk bij Oo-Tech, een onafhankelijke bedrijfswagengarage in Beugen. “Wij zijn gelijkgestemden. De monteurs daar kennen de historie en snappen wat de auto doet”, zegt Hendricks. “Wij komen daar al sinds 2006. Het wordt wel lastiger, want net als alle garages komen ze tegenwoordig om in het werk. Ze hebben geen tijd meer voor kleine dingen.”
Zelf doen
Om deze reden doet Hendricks zo veel mogelijk onderhoud zelf. Tot een paar jaar geleden liep er een monteur rond, die veel aan de vrachtwagens en het pand deed. Nu doet Hendricks veel zelf. “Klein onderhoud doen wij zelf in de werkplaats. Alles wat we zelf kunnen”, vertelt hij. “Elke zaterdag wassen we hier onze vrachtwagens. Dan doen we ook meteen een inspectie. Lampjes vervangen, kleine schades oplossen, dat doen we gewoon zelf. Moderne auto’s hebben tegenwoordig een onderhoudsinterval van 150.000 kilometer: die komen nooit meer binnen. Daarom zetten we ze zelf even op de put, zodat we er even onderdoor kunnen lopen.” Het onderhoud zelf doen is niet altijd makkelijk, geeft Hendricks toe. “Je bent daardoor wel altijd bezig, soms zelfs ‘s nachts. Maar in huis repareren is sneller en goedkoper. Daar moet je het uiteindelijk van hebben.”
![](https://aftersalestruck.nl/wp-content/uploads/2024/12/AST-24-6-p28-30-6.png)
Om dezelfde reden liggen er zo’n twintig wielen met banden in de werkplaats. “Veel van onze auto’s rijden continu. Stilstand moeten we zo veel mogelijk voorkomen”, aldus Hendricks. De vrachtwagens moeten dus altijd op goede banden staan. “Voor de bietencampagne zetten we alles op nieuwe banden. Ook voor de zomer en de winter wisselen we regelmatig. Het is constant puzzelen.” Volgens Hendricks is dat een belangrijk deel van de bedrijfsvoering: “Daar zitten de opbreng-
sten.”
Hendricks was klant bij een bandenspecialist in de regio. Daar kwam hij in aanraking met banden van Apollo. Uiteindelijk was die bandenhandel echter toch te ver weg, waardoor Hendricks een partner dichterbij zocht uit het Apollo netwerk van Onafhankelijke Bandenspecialist in Nederland. Deze samenwerkende Apollo Ambassador leden behartigen de levering van Apollo truckbanden en de service naar de transportbedrijven. Voor de landelijke en Europese pechservice Breakdown Service zijn de Apollo Ambassador leden verenigd en worden ondersteund door TTA, Truck Tyre Assist.
‘Eigenlijk vervoeren we alles wat in een walking floor past’
Ook over de banden van Apollo is Hendricks positief. “De betrouwbaarheid is het belangrijkst. Goedkoop is echt duurkoop. Als de banden eraf klappen, dan zijn ze gratis nog te duur”, zegt hij stellig, daarbij opmerkend dat Apollo meer richting een A-merk gaat. In de werkplaats staat een eigen bandenapparaat, dat Hendricks ooit tweedehands heeft gekocht. “Hij is al wat ouder en niet altijd makkelijk om mee te werken, maar we gebruiken hem veel. Misschien dat ik ooit nog eens tegen een betere aan loop”, lacht hij.
![](https://aftersalestruck.nl/wp-content/uploads/2024/12/AST-24-6-p28-30-4.jpg)
Zwaar werk
“Bij de nieuwe DAF trekkers hebben we een verlengde garantie: drie jaar of 600.000 kilometer. Deze rijden nu in de campagne, waarbij ze zo’n twee ton per jaar rijden. Daarna zijn de problemen er wel uit”, vertelt Hendricks. “Daarom hebben we geen onderhoudscontract genomen. We hebben onze eigen garage.” Onderhoud aan nieuwe vrachtwagens wordt wel ingewikkelder, erkent Hendricks. “Het wordt steeds lastiger. Ze hebben meer onderhoud nodig en de prijzen van onderdelen rijzen de pan uit. Maar de basis blijft: lampen, remmen, banden.” Onderdelen bestelt Hendricks veel bij Wijlhuizen. Hierbij kijkt hij sterk naar de prijs-kwaliteitverhouding. “Nieuw of gebruikt, dat hangt sterk af van de situatie”, zegt hij. Ook voor de walking floors heeft Hendricks de meeste bewegende delen op voorraad.
De walking floors zijn allemaal van Knapen Trailers uit Deurne. “Die zitten in de buurt”, stelt Hendricks. De trailers worden twee keer per jaar helemaal nagekeken. Na een jaar of zeven, voor het groot onderhoud, worden ze verkocht. De DAF-trekkers rijden door tot zo’n anderhalf miljoen kilometers. Nadat ze de bietencampagne hebben gedaan, worden ze ingezet voor ander werk. Hiermee rijden ze minder kilometers. “Onze auto’s doen zwaar werk. Zo’n vrachtwagen moet soms een halve tractor zijn. Daarom kunnen ze het best zo simpel mogelijk zijn. Dan snap ik het zelf nog.” Twee auto’s uit de vloot mogen binnenkort de binnenstad niet meer in, wat lastig is omdat Hendricks Transport ook in het evenementenwerk zit. Elektrisch rijden zit er echter voorlopig niet in. “Wij zijn maar een klein bedrijf. Pionieren kunnen we ons niet veroorloven.”
![](https://aftersalestruck.nl/wp-content/uploads/2024/12/AST-24-6-p28-30-2.jpg)
Volgens Hendricks is ook het chauffeursvak erg veranderd. Expres bestelde hij de nieuwe DAF XG trekkers met spiegels in plaats van camera’s. “Al die schermen geven te veel prikkels. Het rijden lijkt bijzaak geworden tegenwoordig.” Op dit moment rijden er elf chauffeurs fulltime bij Hendricks Transport, met nog vijf invallers. Hendricks kan best nieuwe chauffeurs en een monteur gebruiken. “Het is moeilijk mensen te vinden”, vertelt hij. “Zeker niet uit het schone werk. Wat wij doen, is soms ook ingewikkeld. Wij rijden met serieuze gewichten op smalle wegen naar onbekende locaties. Chauffeurs moeten niet gaan bibberen als ze een zandweg opdraaien.