Vorig jaar werden wederom meer elektrische vrachtwagens op kenteken gezet ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal exemplaren verdubbelde in 2024 bijna. Toch was het geen goed jaar voor de elektrische vrachtwagen.
In 2024 zijn er in totaal 582 elektrische vrachtwagens op kenteken gezet. Dit zijn er 160 meer dan in het jaar eerder. Het totaal aantal elektrische vrachtwagens op de Nederlandse weg verdubbelde bijna tot 1.271 stuks. Dat lijkt allemaal positief, maar nog altijd is slechts 0,7 procent van de Nederlandse vrachtwagens elektrisch. Met de klimaatdoelen die op ons afkomen, is dat weinig goed nieuws.
Vrachtwagenfabrikanten zitten in een moeilijke situatie. In relatief korte tijd hebben zij goede elektrische vrachtwagens in de markt gezet, waarmee ze de verduurzaming van het wegvervoer een kickstart wilden geven. Helaas vinden ze nog geen gretig aftrek. Dit heeft niet zozeer te maken met de voertuigen zelf, maar met het gebrek aan laadinfrastructuur. Dankzij netcongestie en andere problemen is het een probleem zowel private als publieke laadpalen te bouwen waar ze nodig zijn.
Dit jaar is erg belangrijk voor de elektrische vrachtwagen. Meerdere fabrikanten hebben eindelijk hun serieproductie opgestart, dus klanten hebben meer te kiezen. De verwachting is dan ook dat de verkopen dit jaar niet achter zullen blijven. Of ze snel genoeg gaan om op koers te blijven voor de gestelde klimaatdoelen, is echter de vraag. Ondertussen ontwikkelen alternatieve duurzame oplossingen zich razendsnel. Het jaar 2025 wordt bepalend voor de elektrische vrachtwagen.