Deze uitzondering wordt in de loop van 2015 echter geschrapt, zo heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu KNV, TLN en EVO laten weten. De uitzondering zou namelijk in strijd zijn met de Europese richtlijn 2003/59.

Het gevolg van de aangekondigde wijziging, is dat de genoemde groep beroepschauffeurs de code 95 niet meer automatisch krijgt bijgeschreven. Elke chauffeur die de code 95 nog niet op zijn rijbewijs heeft staan bij invoering van de wijziging, moet vanaf dat moment alsnog aan de nascholingsverplichting van 35 uur voldoen.

Chauffeurs die zijn geboren voor 1 juli 1955 kunnen tot de komende wijziging nog wel gebruikmaken van de vrijstelling. Zij kunnen dit doen door voor de definitieve wijziging hun rijbewijs te verlengen of te vernieuwen. Iedere beroepschauffeur (C en/of D rijbewijs) moet hoe dan ook per 10 september 2015 (D) of 10 september 2016 (C) aan kunnen tonen (code 95) dat hij of zij aan de nascholingsverplichting heeft voldaan.

Bij het verlengen van het rijbewijs wordt de geldigheid met vijf jaar verlengd, een chauffeur moet hiervoor wel een medische keuring ondergaan. Bij het vernieuwen blijft de geldigheid gelijk, alleen code 95 wordt bijgeschreven. Er is geen medische keuring nodig. De code 95 is bij een vernieuwing geldig tot de datum waarop het C/D rijbewijs geldig is.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties