De 360 graden scan werkt als een extra oog voor de chauffeur. Als hij niet adequaat reageert op de voorgestelde actie kan het stuur of remsysteem zelfstandig ingrijpen. De technologie in het onderzoeksproject ‘Non-Hit Car and Truck’ is nog in de testfase en kan binnen vijf tot tien jaar realiteit zijn.
“Het is onze visie om het aantal ongevallen waarin Volvo-trucks betrokken zijn op nul te krijgen”, verklaart Carl Johan Almqvist, directeur verkeersveiligheid bij Volvo Trucks. “De belangrijkste componenten functioneren, maar we moeten nog veel testen uitvoeren om te garanderen dat de technologie vrij is van fouten. Als we de verschillende uitdagingen overwinnen, dan is een toekomst zonder truckongevallen binnen handbereik.”
Vijf seconden
Een data-platform dat als opslag dient voor de input van de camera’s, radars en overige sensoren die zich aan alle kanten van het voertuig bevinden, vormt het belangrijkste onderdeel het systeem. Het maakt het mogelijk om iedere 25 milliseconden een 360 graden scan van de omgeving van de truck te maken.
Mansour Keshavarz, Volvo Trucks-systeemtechnicus: “De technologie kan afhankelijk van de snelheid van het object een verkeerssituatie tot vijf seconden vooraf inschatten en een actie bepalen. Het werkt eigenlijk als een co-chauffeur, maar dan wel één die alles rondom het voertuig kan zien.”
Non-Hit Car and Truck video
[responsive-video identifier=”HVwmYUrfOP0″]