De kosten van de inzet van grote vrachtauto’s (16 en 23 ton) daalden – een vrachtauto die jaarlijks 60.000 kilometer rijdt, werd het afgelopen jaar bijvoorbeeld 0,7 procent goedkoper. Het vervoer met kleinere vrachtauto’s (zes en negen ton) werd daarentegen iets duurder. Zo stegen de kosten van een vrachtwagen van zes ton die jaarlijks 30.000 kilometer rijdt, met 0,4 procent. EVO schrijft de kostendaling van grote vrachtauto’s vooral toe aan een daling van de brandstofkosten.

Brandstofkosten

Uit het onderzoek blijkt dat er sprake is van een trendbreuk bij de brandstofkosten – die traditioneel het leeuwendeel van de kosten uitmaken. De afgelopen tien jaar stegen deze kosten met maar liefst 74 procent. In tegenstelling tot voorgaande jaren daalde de brandstofprijs het afgelopen jaar met 0,7 procent. De afgelopen jaren steeg de brandstofprijs nog, zoals in 2013 (plus 1,5 procent), 2012 (plus acht procent) en 2011 (plus veertien procent). EVO schrijft de daling van de olieprijs vooral toe een lagere vraag, als gevolg van minder economische bedrijvigheid wereldwijd.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 april 2025
Hoe kom jij over op de klant en je collega’s?
29 april 2025
De Romein trekt de energietransitie met MAN
29 april 2025
Renault presenteert Estafette, Goulette en Trafic E-Tech
29 april 2025
Volvo en VW maken de e-dienst uit
28 april 2025
Blom-DSW biedt nu ook Piaggio bedrijfswagens
28 april 2025
EU: meer controles onderweg en gegevensuitwisseling
Meest bekeken berichten
Recente reacties