Scania Nederland beschikt voortaan over een geheel nieuw Customer Delivery Center. Het oude aan de Kleefstraat in Zwolle is gesloten. Aan de Gasthuisdijk staat een heel nieuwe locatie, van waaruit de complete Europese markt wordt bediend.
Het nieuwe, multifunctionele gebouw bestaat ruim 25.000 m2, waarvan het Customer Delivery Center er zo’n 10.000 gebruikt. De overige oppervlakte is verdeeld onder Scania Logistics Netherlands en Scania Production Zwolle. Met het nieuwe gebouw was een investering van ruim 50 miljoen Euro gemoeid. Er zijn 48 werkplekken en ruimte voor 96 monteurs. Het nieuwe pand betekent een verdubbeling van de capaciteit.
Workflow stroomlijnen
Een belangrijk doel van het nieuwe CDC is het verkorten van de doorlooptijd tussen productie en aflevering aan de klant. Dat wordt mogelijk gemaakt door een volledig vernieuwde werkplaatsinrichting en innovatieve technologieën die de workflow stroomlijnen. Zo beschikt de nieuwe PDI-straat (Pre-Delivery Inspection) over een geautomatiseerd controlesysteem van Hunter Hawkeye waarmee trucks binnen enkele seconden kunnen worden gecontroleerd op een correcte uitlijning van de stuuras en andere assen.
Alle inspecties en eventuele correcties kunnen in één doorgaand proces plaatsvinden – zonder dat de truck hoeft te worden verplaatst. In de naastgelegen werkplaats zorgen slimme lucht – en stroomvoorzieningen, elektrisch gereedschap en een efficiënt ingericht magazijn voor optimale productiviteit en veiligheid. Uiteraard is de nieuwe werkplaats voorzien van alle faciliteiten om batterij-elektrische trucks klaar te maken voor aflevering.
Samen met leveranciers
Ook met andere leveranciers is gekeken hoe het CDC zo efficiënt en duurzaam mogelijk ingericht en uitgerust kon worden. Zo zijn Brekupa, Milwaukee en Lasaulec betrokken bij de opzet van de werkplaats en de lasruimte, terwijl Dexion heeft meegedacht over de meest slimme manier om de magazijnruimtes in te vullen. Zo is er tussen elke twee werkplekken een hybride magazijnrek geplaatst voor veel gebruikt kleinmateriaal. Dit voorkomt veel tijdrovend heen en weer geloop van de medewerkers.
“Alles is erop gericht om slimmer en consistenter te werken,” legt Versluis uit. “De tijd die een voertuig bij ons doorbrengt, wordt aanzienlijk korter. Daardoor kunnen we klanten sneller bedienen, zonder concessies te doen aan kwaliteit.”
Meer lezen over het nieuwe Customer Delivery Center van Scania doe je in de nieuwste editie van Aftersales Truck Magazine.