Wat in het oog springt, is de bijzondere koelmachine uit de Naturaline-serie van Carrier. “Dit is een machine die een volledig natuurlijk koudemiddel gebruikt. De machine wordt één keer afgevuld en hoeft daarna nooit meer dit middel te tanken.” Volgens Martin van de Pol heeft Carrier met dit systeem al veel ervaring op containers en komt deze techniek nu beschikbaar voor trailers. “Een kenmerk is dat de Naturaline-machine beduidend lichter is en dat de koude lucht onderuit de machine de trailer in blaast.”
Bij Albert Heijn zijn ze hier blij mee: ”We steken veel energie in energiebesparing”, aldus Peter Leegstraten. “CO2-uitstoot wordt meestal aan brandstofverbruik gerelateerd. Wanneer de koelmachine nu ook nog stil en emissievrij wordt, dan is dat natuurlijk helemaal mooi.”
TIP Trailer Services speelde een belangrijke rol in het ontwikkelen van de trailer, waarbij er vanwege de robuustheidseis ook is gekeken naar een container op een chassis. “Op die manier kwam de Naturaline-serie van Carrier in beeld”, aldus Marco Pikkemaat van TIP Trailer Services.
“Meestal worden voor het rangeerwerk oudere trailers gebruikt, voordat die naar de sloop gaan. Maar dat is toch niet zo duurzaam als het inzetten van een speciaal ontwikkelde trailer die tegen een extra stootje kan”, legt Peter Leegstraten van Albert Heijn uit. Heiwo bouwde daarom de wanden niet op 4,5 centimeter maar op zes centimeter dikte. Daardoor is er sprake van 35 procent meer isolerend vermogen, maar is het geheel ook veel robuuster.
Draco ontwikkelde een extra robuust chassis, dat goed bestand is tegen het rangeren en het laden en lossen dat deze trailers dagelijks acht tot tien keer per dag doen. Daarom is het chassis uit dikkere staalbalken vervaardigd, en is er geen sprake van vering en schokdempers en zijn de banden massief en niet bedoeld voor snelheden boven de 25 km/h. “Tot zo ver geen probleem, maar we moesten even zoeken naar de juiste as- en bandcombinatie om dit gerealiseerd te krijgen. Het is allemaal gelukt”, zegt Bert Westerhof van Draco.
De nieuwe trailers zijn gebouwd voor een levensduur van acht jaar. “Veel langer dus dan de afdankertjes waar we nu mee reden”, zegt Leegstraten. “Die waren na een aantal jaren echt helemaal op. De nieuwe trailers gaan langer mee en beschikken over stabiele en schone koelmachines die ook nog eens heel stil zijn.”