Het is het fundament onder onze titel: de vraag of je onderhoud aan het wagenpark uitbesteedt of juist zelf doet. Als er een eensluidend antwoord was dan schreven we niet al ruim tien jaar over de verschillende keuzes die ondernemers en vlootbeheerders op dit vlak maken. En het verveelt nooit. Want elke situatie is uniek. Neem het coverhaal van deze uitgave: een prachtige werkplaats, niet voor de bühne maar voor de mensen die er dagelijks in werken.

Dat technici schaars zijn weten we allang en tegelijkertijd is het lastig oplosbaar. Dat betekent dat technici niet langer solliciteren bij een bedrijf in de hoop er te mogen werken. Het is eerder andersom. Wil ik daar wel werken? Wat bied je als werkgever? Dan komt het niet alleen op salaris, zeker niet bij de jongeren die ook zoeken naar balans tussen werk en privé, kritisch zijn op de verwachte arbeidstijden en de sfeer binnen een onderneming.

Zo’n gelikte werkplaats kun je wegzetten als een kostbare investering (wat het ook is). Je kunt ook kijken naar de andere kant: wat brengt het? Een werkplaats die niet galmt, lekker op temperatuur blijft en voorzien is van moderne, efficiënte apparatuur; dat is lekker werken! Her en der horen we van bedrijven die over een gelikte nieuwe werkplaats beschikken: monteurs weten ons nu te vinden. Bovendien is het een manier om te voorkomen dat ze een baan buiten de sector zoeken. Immers, we verliezen niet alleen technici doordat ze met pensioen gaan maar ook omdat ze omscholen.

Chauffeurs zijn net zo schaars als technici en ook daar gelden trefwoorden als stress en arbeidstijden. Stress bij chauffeurs heeft concrete gevolgen. Onder meer voor de verkeersveiligheid maar ook op verzuimcijfers.

Aftersales Truck is geen chauffeursblad, maar dat betekent niet dat we onze ogen sluiten voor wat zij in de praktijk meemaken. Het is immers de taak van de werkgever om in de werkplaats en in de cabine die prettige en veilige werkplek te bieden. Stress en ongevallen vermijden hoort thuis in die moderne werkplaats maar ook achter het stuur. En daar profiteert de vlooteigenaar weer van door minder schadegevallen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
29 oktober 2025
Eerste elektrische Volvo met dubbellucht naloopas in Nederland
29 oktober 2025
Webfleet voorspelt onderhoud met AI
29 oktober 2025
In de werkplaats en in de cabine
28 oktober 2025
Strategisch partnerschap Schmitz Cargobull en AddSecure
28 oktober 2025
Luisteren naar de markt
27 oktober 2025
Veiling miljoenste Scania vrachtwagen
Meest bekeken berichten
Recente reacties