Elektrische vrachtwagens komen goed tot hun recht in de bouw. Nu kondigt Mercedes-Benz aan zijn stoere bouwvoertuig te elektrificeren. Op de Bauma trekt Mercedes-Benz het doek van de eArocs 400.
De Mercedes-Benz Arocs is het stoere broertje van de Actros voor de bouw. Nu kondigen de Duitsers de eArocs 400 aan: de elektrische versie. Buiten een donkere foto en de naam laat Mercedes-Benz nog weinig los over dit bouwvoertuig, maar toch kunnen we wel al iets afleiden. De eArocs 400 zal meer gemeen hebben met de eActros 400 dan met de eActros 600.
Ergens is dat ook logisch. De Mercedes-Benz eActros 600 is toegespitst op de lange afstand, met een groot accupakket van LFP-accu’s en een e-axle in plaats van een meer traditionele lay-out met een aandrijfas. Voor bouwvoertuigen zijn deze innovaties niet handig. Een e-axle is namelijk niet geveerd, dus die zou het in ruw terrein niet lang volhouden. Op basis van de naam is het aannemelijk de Mercedes-Benz eArocs 400 een accupakket van zo’n 400 kWh krijgt. Het rijbereik is dan zo’n 300 kilometer, al is dat erg afhankelijk van opbouw, gewicht en gereden routes.