Er is veel nieuws te melden rondom European Trailer Care. Steeds meer bedrijven sluiten zich aan en ook het lijstje preferred partners wordt steeds langer. Wij spraken met Ernst Woortman, die weer is teruggekeerd als formulemanager.
Er gebeurt een hoop, bevestigt Woortman. Sinds februari vorig jaar is hij weer de formulemanager van European Trailer Care. Weer, want Woortman was in 2014 de eerste die deze functie bekleedde. Na enkele jaren afwezigheid kwam voor Woortman de gelegenheid weer terug te keren, nadat Erik Spalink terugtrad. Ook in de rest van het bestuur is een aantal veranderingen geweest.
“Een frisse wind waait door de vereniging”, vertelt Woortman. “In het oude bestuur zat een groep oudgedienden, die veel kennis had. Zij zijn nog steeds erg belangrijk, maar in het huidige bestuur zitten ook vertegenwoordigers van een jongere generatie. Die is een stuk zakelijker. Zij hebben nieuwe en frisse ideeën. Thema’s als duurzaamheid en sociale media komen hiermee op de agenda.”
Net zoals in andere sectoren treedt de oudere generatie in de trailerreparatie steeds meer terug. Het zorgt voor veel verschuivingen. Bedrijven zonder opvolging worden overgenomen, anderen gaan nauwer samenwerken. Met het afscheid van de oudere generatie verdwijnt ook een heleboel kennis. Voor Woortman ligt hier een belangrijke taak. Het op peil houden van de kennis van het vak bij de verschillende leden heeft daarom de volle aandacht.
Academy
Europe Trailer Care start daarom binnenkort met opleidingen voor monteurs. Het doel is hierbij met name om de kennis van leden te delen. “Wij werken samen met Innovam om een opleidingstraject op te zetten”, vertelt Woortman. “Op dit moment schrijven we het materiaal voor de opleidingen. We hopen dit voorjaar te starten met de ETC Academy.” De opleidingen zijn in eerste instantie vooral voor monteurs die al bij de leden werken. Het vinden van nieuwe monteurs ligt volgens Woortman vooral in de regio. Veel monteurs worden immers nog steeds via-via gevonden.

Woortman vertelt welke stappen al zijn gezet. “Alle monteurs hebben een vragenlijst gekregen. Hiermee bekijken we wat het kennisniveau is bij de verschillende leden. Door middel van de opleidingen willen we dit bij alle leden op een gelijk niveau krijgen”, vertelt hij. Door kennis te delen is belangrijke informatie niet alleen bij alle vestigingen aanwezig, maar ook voor de monteurs zelf is het zeer waardevol. “Zo kunnen we monteurs ook bieden dat ze hun apk-papieren halen”, zegt Woortman.
Ook op het gebied van duurzaamheid biedt European Trailer Care zijn leden interessante mogelijkheden. Woortman: “Wij werken samen met GroenGedaan van Stichting Duurzaam. Zij doen audits bij alle leden om zo de CO2-footprint in kaart te brengen. Hierdoor hoeven leden dit zelf niet meer te regelen. Wij horen van leden dat alleen deze mogelijkheden het lidmaatschap van ETC al waard is.”
Kruisbestuiving
Het aantal leden van European Trailer Care loopt nog altijd op. Onlangs sloten Brinks Carrosserieën uit Enschede en LAKO Eibergen zich aan bij de vereniging. Ondertussen telt ETC 23 vestigingen in Nederland en 5 in België. Volgens Woortman is elk trailerbedrijf welkom bij European Trailer Care, zolang ze bij de vereniging passen. “Een lid moet wel over hetzelfde DNA beschikken. Over het algemeen hebben we dat vrij snel door”, stelt Woortman. “Je moet samenwerken wel snappen. Als je alleen wil weten wat het oplevert om bij de vereniging te komen, dan gaat het niet werken. Zonder delen en meedoen levert het niks op.”
European Trailer Care draait dan ook vooral om goed contact met andere leden. “Het is niet meer een vereniging alleen voor de eigenaren van trailerbedrijven”, stelt Woortman. “Dat bleek des te meer op de nieuwjaarsbijeenkomst die we laatst hadden, en de dag voor werkplaatschefs. Het is dan ontzettend gezellig, er ontstaan echt vriendschappen. Het draait bij European Trailer Care om de contacten onderling. Hierdoor delen de leden veel kennis met elkaar. Dat is het uiteindelijke doel: meer kruisbestuiving krijgen.”
Ontwikkelingen
Het aantal preferred partners van European Trailer Care neemt eveneens toe. Dit zijn leveranciers die de veren iging graag steunen. “Het is een soort sponsordeal. Er zit geen verplichting aan vast voor leden, dus zij hoeven de producten niet af te nemen. Vaak zijn het echter juist leden die preferred partners voordragen”, vertelt Woortman. “Voor een preferred partner is het vooral een stukje marketing. Ze hebben via ETC toegang tot een groot netwerk. Ze kunnen zo bij leden binnen komen, want ze mogen ook aansluiten bij onze bijeenkomsten.”
De afgelopen tijd gaan de ontwikkelingen bij trailers hard. Zo stapt transportkoeling steeds meer af van diesel: de elektrificatie zet door. Trailers worden hiervoor voorzien van zonnepanelen. Ook gaan we waarschijnlijk in de nabije toekomst meer aangedreven assen zien op trailers. “Het is nog niet duidelijk welke kant het allemaal op gaat”, stelt Woortman. “Ook bij de vrachtwagens. Zet de elektrificatie door, of wordt het bijvoorbeeld toch waterstof?”

– Ernst Woortman, formulemanager European Trailer Care
European Trailer Care heeft goede contacten met de verschillende trailerfabrikanten en kan zo op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Een partij als ETC is heel handig voor fabrikanten, omdat ze via één centraal aanspreekpunt een heleboel bedrijven kunnen bereiken. Ook leden profiteren uiteraard van dit contact. De opgedane kennis wordt uiteraard gedeeld met de monteurs via de opleidingstrajecten. Zij blijven hierdoor op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van trailers.
Europabreed
Naast de opleidingen en het delen van kennis is ook het uitbreiden van het netwerk prioriteit voor European Trailer Care. “Dit is vooral geografisch bepaald”, legt Woortman uit. “In sommige gebieden is de dekking nog niet optimaal, dus daar zoeken we actief naar leden. Maar ook daar geldt: een lid moet wel uit zijn op samenwerking.” Naast uitbreiding in de Benelux kijkt Woortman ook verder over de grens. Op dit moment zijn er bedrijven uit Groot-Brittannië, Roemenië, Bulgarije en Servië aangesloten bij European Trailer Care.
Woortman zou graag zien dat er meer vestigingen bijkomen, met name in Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. European Trailer Care is in 2001 opgericht met het oog op pechservice, waarbij klanten geholpen worden als ze elders service nodig hebben. Idealiter bestrijkt dit netwerk heel Europa, zodat een Nederlandse transporteur overal in het buitenland bij een betrouwbare partner terecht kan. “Het beste zou een overkoepelde Europese organisatie zijn”, vertelt Woortman. “Een organisatie die Europabreed werkt en waar wij ons bij kunnen aansluiten. Dat is echt een ideaalbeeld. European Trailer Care zou hier zelfs nog een rol in kunnen spelen.”