Vrachtwagens op diesel krijgen vanaf 1 januari 2022 te maken met strengere eisen voor toegang tot de milieuzone in Utrecht. Ook gaat de zone dan gelden voor autobussen op diesel (OV-bussen en touringcars). Beide type voertuigen hebben vanaf 1 januari 2022 minimaal emissieklasse 6 nodig om de milieuzone in te mogen rijden. Deze strengere toelatingseis is landelijk bepaald en geldt straks dus in alle milieuzones voor vrachtwagens en autobussen in Nederland.

In Utrecht krijgen dieselvrachtwagens met emissieklasse 3 of lager vanaf 1 januari 2022 geen ontheffing meer. Ook autobussen op diesel kunnen alleen een ontheffing aanvragen als ze emissieklasse 4 of 5 hebben.

Waarschuwing

De eerste drie maanden krijgen vrachtwagens met emissieklasse 4 of 5, en autobussen met emissieklasse 5 en lager nog geen boete. De gemeente verstuurt dan een waarschuwingsbrief, om iedereen de tijd te geven aan de nieuwe situatie te wennen en zo nodig ander vervoer te regelen. Vanaf 1 april 2022 wordt het inrijden van de milieuzone beboet met 250 euro voor vrachtauto’s met emissieklasse 4 of 5, of een autobus met emissieklasse 5 en lager.

2025

In 2025 wordt de toegangseis voor de milieuzone weer strenger. Dan mogen ook personenauto’s en bestelauto’s op diesel met emissieklasse 4 de milieuzone niet meer in. Voor bestelauto’s en vrachtwagens geldt vanaf 2025 een uitstootvrije zone (zero emission) in het gebied van de huidige milieuzone. Bestelauto’s en vrachtwagens die vanaf 2025 worden gekocht, mogen alleen in die zone komen als ze geen uitstoot geven. Voor bestelauto’s en vrachtwagens die eerder dan 2025 zijn gekocht, geldt een landelijke overgangsregeling. Vanaf 2028 moeten alle bestelauto’s uitstootvrij zijn in de zero emission-zone. Vanaf 2030 geldt dit ook voor vrachtwagens.

Milieuzone groter

De gemeente Utrecht wil bovendien uiterlijk in januari 2023 een voorstel doen om de milieuzone te vergroten tot de snelwegring (A12, A2, A27 en N230), behalve als het vergroten van de milieuzone niet nodig blijkt om in 2030 te voldoen aan de advieswaarden voor gezonde lucht. Bijvoorbeeld omdat het verkeer is verminderd of de lucht al schoner is.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
29 oktober 2025
Eerste elektrische Volvo met dubbellucht naloopas in Nederland
29 oktober 2025
Webfleet voorspelt onderhoud met AI
29 oktober 2025
In de werkplaats en in de cabine
28 oktober 2025
Strategisch partnerschap Schmitz Cargobull en AddSecure
28 oktober 2025
Luisteren naar de markt
27 oktober 2025
Veiling miljoenste Scania vrachtwagen
Meest bekeken berichten
Recente reacties