“Er komen steeds meer positieve signalen vanuit de markt over de retrofit”, stelt Rob Tamse van Continental VDO tevreden. “Het tempo zit erin.”
Dat steeds meer bedrijven een afspraak maken bij een werkplaats voor het vervangen van de tachograaf, is goed nieuws. Continental VDO en andere fabrikanten van tachografen waren bang dat veel transportbedrijven op het laatste moment een afspraak wilden maken. Vanwege drukte bij werkplaatsen zouden zij dan te laat zijn. En dat terwijl alle internationaal rijdende vrachtwagens van 3,5 ton of meer vanaf 1 januari aanstaande voorzien moeten zijn van een slimme tachograaf.
Dat de retrofit nu eindelijk op stoom komt, is goed nieuws. Desondanks roept Tamse elke transporteur op: als er nog geen afspraak is gemaakt, doe het dan nu meteen! Werkplaatsen hebben het druk en zonder slimme tachograaf riskeert de chauffeur hoge boetes. Ook voor vrachtwagens met een slimme tachograaf van de eerste generatie moet een afspraak gemaakt worden. Over exact een jaar tijd moet elke vrachtwagen voorzien zijn van een tachograaf van de tweede generatie.