Iveco-dealer Schouten heeft onlangs in Twello de twaalfde vestiging geopend. Dit verbetert de relatie met de lokale ondernemers, terwijl er tegelijkertijd wordt geprofiteerd van schaalgroottevoordelen, zo vertelt Nick Sengers, Directeur Aftersales.
Dat zijn bedrijf zou uitgroeien tot een klein imperium van vrachtwagendealers, had Izak Schouten niet kunnen bedenken, toen hij in 1969 samen met zijn vrouw een garagebedrijf voor vrachtwagens startte in het Brabantse Almkerk. Zijn servicegerichtheid lag aan de basis van een sterke groei, die nog eens een impuls kreeg toen hij in 1982 Iveco-dealer werd. Met de toetreding van zoon Fred Schouten in 1995 werd de landelijke uitbreiding ingezet, die inmiddels heeft geleid tot een twaalfde vestiging. Deze vestiging in Twello zal zich met Iveco niet alleen richten op de civiele transportsector, maar zal tevens een belangrijke rol spelen in de ondersteuning en service van Defensievoertuigen.

Korte lijnen
Met twaalf vestigingen in Midden- en Zuid-Nederland en een netwerk van sub-dealers kun je je afvragen hoe je het overzicht behoudt. Volgens Nick Sengers is dat prima te doen door de platte organisatiestructuur: “We zien de vestigingen als zelfstandige ondernemingen. De vestigingsmanagers kunnen en mogen hun vestiging runnen als een eigen bedrijf. We geven ze die ruimte, natuurlijk binnen kaders, richtlijnen, wetten en regels. Ze rapporteren direct aan het hoofdkantoor in Giessen. Daar zit niemand tussen. Die korte communicatielijnen zorgen dat we het overzicht houden. Wat ons onderscheidt van andere dealers, is dat we kracht kunnen halen uit onze schaal en uniformiteit, maar dat we daarnaast ook lokaal kunnen schakelen. Er zit een kilometer of vijftig tussen de vestigingen. Daardoor kennen onze vestigingsmanagers de klanten persoonlijk en kunnen ze oplossingen op maat bieden. Daar staat tegenover dat we op andere gebieden voordeel kunnen halen uit onze schaal. We kunnen centraal inkopen en afspraken maken met leveranciers, ook op het gebied van tooling, werkplaatsuitrusting en automatisering.”

Telematica
De missie van Schouten is om duurzame bedrijfswagens te leveren en klanten daar tegen zo laag mogelijke kosten mee te laten rijden. “Dat realiseer je door een optimale uptime van de voertuigen te garanderen”, legt Sengers uit. “De sleutel daartoe is proactieve bewaking en preventief onderhoud. Als je wacht tot onderdelen het begeven, sta je stil. Als je ze op tijd vervangt bij regulier onderhoud, gaan ze zelden of nooit kapot. Via Iveco On hebben we verder inzicht in het wel en wee van de auto, in het rijgedrag en het brandstofverbruik. Via deze systemen zien we problemen aankomen. In dat geval kun je reageren voordat de truck pech krijgt. We kunnen via de telematica zelfs diagnose op afstand doen. Zo kunnen we zorgen dat de chauffeur zijn rit kan afmaken of nog bij een dealer kan komen, zodat hij niet langs de kant van de weg komt te staan. Mocht er desondanks toch een probleem zijn, dan hebben we een 24-uurs dienst om de klant zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Een klant koopt een truck immers om geld te verdienen door spullen te transporteren. Als de truck stilstaat, werkt dat niet.”
Defensie
Je zou bijna verwachten dat bepaalde vestigingen zich specialiseren in bepaalde werkzaamheden. Zo zou je een centrale schadewerkplaats kunnen hebben, maar dat is bij Schouten niet zo: “Wij doen zelf geen schade. Wij zijn expert in onderhoud en service en richten ons daarop. In basis zijn alle vestigingen full service dealer, voor light, medium en heavy transport. Er zitten wel wat verschillen tussen de vestigingen, want we passen ons wel aan de wensen van de klanten aan. Zo hebben we in Alblasserdam een klant met een grote vloot Iveco bussen. Die hebben dan meer expertise en tooling voor de bussen. De nieuwe vestiging in Twello zal veel voor Defensie doen. Defensie heeft 300 Iveco Manticore voertuigen, daar komen er nog eens 800 bij. Dat komt niet alleen door Oekraïne, we hadden ook daarvoor al trajecten lopen in samenwerking met Iveco Defence Vehicles. Dat komt nu in een versnelling, zeker na de laatste NAVO-top. Dat is echter niet de reden dat wij ons daarop richten. We willen bijdragen aan de veiligheid en de bescherming van ons land. Defensie heeft daar goede producten voor nodig. Een groot deel van de Manticore-voertuigen zal hier in Twello worden onderhouden.”



Directeur Aftersales Nick Sengers
Regels
Voorlopig gaat Iveco Schouten in Twello van start met vijf monteurs, die de beschikking hebben over twee vaste hefbruggen en minstens vijf sets mobiele hefkolommen. “We hebben dat gedaan om de werkplaats flexibel te houden voor alle soorten producten en soorten auto’s. Op die manier kun je de ruimte altijd optimaal benutten. Verder hebben we de nieuwste gereedschappen en ook ijk- en keuringsapparatuur. We kunnen hier alles onderhouden, van een e-Daily tot een Manticore voor defensie.” Het werken aan defensievoertuigen vraagt wel speciale expertise: “Een diesel is een diesel, maar daar houdt de vergelijking wel op. Het is bijzonder, het is groot en zwaar en je hebt speciale gereedschappen nodig om ze te kunnen onderhouden. Daarnaast komen er een boel regels bij met betrekking tot de beveiliging van het pand en het terrein en de procedures voor de omgang en reparatie van de militaire voertuigen. De mensen die in Twello werken moeten gescreend worden en er zijn speciale verklaringen nodig.”
Opleiding
Het vinden van technisch personeel is overal in Nederland een probleem, maar in Twello lijkt het minder moeilijk: “Er is een krapte aan personeel, maar het mogen werken aan defensievoertuigen heeft een bijzondere aantrekkingskracht. Het trekt andere mensen. Wat ook helpt is dat De Baar Trucks hier in de regio ooit een Iveco-dealerschap had en dat Iveco een sterke naam is. De opening van een Iveco-dealerschap brengt hier in de regio iets teweeg, daar wil men deel van uitmaken. Dat neemt niet weg dat we nog steeds de behoefte hebben aan personeel, dat deel van onze familie wil zijn. Daarvoor werken we trouwens ook samen met scholen, primair met de Truck Academy en lokale (middelbare) scholen.
‘Schaalgrootte en uniformiteit, maar ook lokaal kunnen schakelen’
Ook wat dat betreft geeft het ook weer kracht om lokaal te zijn. Het geeft binding. We hechten veel waarde aan jonge aanwas, die we willen opleiden en begeleiden om te werken in de techniek en aan deze producten. Ook daar is animo omdat we ten opzichte van andere merken een unieke positie bekleden, met een grote range aan voertuigen en de voertuigen van defensie, toch een unieke combinatie. Verder moeten we natuurlijk zorgen dat de kennis van de bij ons werkende monteurs op peil blijft. Ze moeten op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken in een snel ontwikkelende wereld van techniek, aandrijvingen, producten, wetgeving en veilig werken. Bijblijven doen we via de importeur, met aanvullingen via Innovam en externe bureaus, bijvoorbeeld als het gaat om kennis over laadinfrastructuur en batterijpakketten.”

Toekomst
Dat laatste brengt een heet hangijzer naar voren: waar ligt de toekomst? Wordt het wel elektrisch, of wordt het waterstof, LNG, HVO of CNG? “Dat hangt af van de toepassing”, stelt Sengers. “Wij bieden voertuigen van 2,6 ton tot heavy duty en geven de klant keuze uit diesel, elektrisch of alternatieve brandstoffen. Waterstof zal zeker ook gaan komen. Elektrisch zal uitbreiden en er komen betere laadmogelijkheden. Aan ons de taak om klanten goed voor te lichten over de mogelijkheden en wat voor hen het meest gunstig is. Dat vergt veel kennis over de huidige en aanstaande regelgeving, over de aankomende vrachtwagenheffing en over Vecto-klassen. Het is allemaal belangrijk om een goede keuze te kunnen maken. Elektrisch is niet altijd de beste optie. Daar ligt dus een belangrijke rol voor ons, het is onze verantwoordelijkheid zo deskundig te adviseren dat hij de juiste keuze maakt. Onze vestigingen zijn vervolgens in staat om in alle gevallen de klant te ontzorgen. Vanzelfsprekend geldt dat ook voor deze nieuwe vestiging in Twello.”
