Een DAF XF Euro 6 uit 2019 heeft in de PCI (motorregelmodule) een DTC P0217, welke betrekking heeft tot de koelvloeistofsensor. De waarde is geldig, maar boven het normale werkbereik. Wat veroorzaakt dit probleem?
We starten de diagnose met behulp van de Jaltest diagnosesoftware, waarbij we worden meegenomen in een stappenplan dat op basis van ervaring en intelligente leermethoden voor de aanwezige DTC is geprogrammeerd. In de eerste stap wordt gevraagd om de koelvloeistoftemperatuursensor te controleren. De software geeft aan welke mogelijkheden er zijn om deze sensor te kunnen meten en welke waarden gemeten dienen te worden. De weerstandswaarden waaraan de sensor moet voldoen worden weergegeven in een tabel (afbeelding 1). We klikken op “Toon meetwaarden” om de actuele waarde te zien zoals de ECU die weergeeft. De software vraagt ons of de uitkomst van deze controle juist is. Op basis van het antwoord, wordt naar de volgende logische stap in het menu gegaan. In het geval van de DAF zijn de waardes juist, we kiezen “JA”.

Wanneer de koelvloeistofsensor een juiste waarde afgeeft en dus zijn werk goed doet, moet er iets anders aan de hand zijn. Er wordt aangegeven dat de “Ventilatorkoppeling met elektronische regeling” gecontroleerd dient te worden. We worden naar de werkbeschrijving geleid, waarmee de systeemcontroletest om de ventilatorkoppeling regeling te controleren wordt gestart. Weer kunnen we aangeven of de uitkomst wel of niet correct is. We kiezen “JA” en het programma gaat verder naar de volgende logische systeemtest. In dit geval de koelvloeistofpomp. In deze test wordt de slip van de variabele koppeling getest. Het resultaat geeft aan dat de uitkomst van de controle niet juist is, we antwoorden met “NEE”.
Nu wordt gevraagd om de weerstand van de variabele koppeling van de koelvloeistofpomp te meten. Ook hier verschijnen alle benodigde meetwaarden op het scherm, alsmede de connector met aansluitingen. Er wordt ook altijd een link getoond waarmee je direct het juiste component in het elektrische schema kan zien. De weerstandswaarde van de DAF is te hoog en we antwoorden met “NEE”. Het programma geeft aan dat de variabele koppeling of de complete koelvloeistofpomp (indien de variabele koppeling niet los te vervangen is) vervangen dient te worden. Na vervanging, wordt – als test – nogmaals de laatste stap van de systeemtest koelvloeistofkoppeling doorlopen. Deze is goed, de DTC wordt gewist en er wordt aangeraden een proefrit te maken met motor op bedrijfstemperatuur. Probleem gevonden én opgelost!
Hulp bij diagnose en reparatie
Moderne voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde systemen en componenten die een gedegen technische kennis vereisen voor nauwkeurige lokalisatie van problemen en effectieve reparaties. Het minimaliseert onnodige vervanging van onderdelen en voorkomt dat het voertuig onnodig meerdere keren terug moet komen. Toegang tot technische informatie, inclusief gedetailleerde technische schema’s, speelt hierbij een centrale rol. De innovatieve technische informatiemodule Jaltest Info Plus helpt technici om op effectieve wijze de uitdagingen van moderne voertuigreparaties aan te gaan. Het doel is om de technicus nog beter en sneller zijn werk te kunnen laten doen, zodat de truck weer snel op weg is.
 
				 
															