In 2024 zijn er iets meer elektrische vrachtwagens verkocht dan in het jaar ervoor. Nog altijd staat elektrisch rijden in het transport in de kinderschoenen. Scania laat zich echter niet tegenhouden en zet vol in op de volgende stap.

Drie motoren en zes versnellingen bij de Scania 45R. De aandrijving is voor het zware werk.

Tijdens het Scania Winter Event in Noorwegen konden pers en klanten rijden met alle moderne Scania’s. Scania is niet bang om klanten uit te dagen in de transitie naar elektrisch rijden. “Het draait allemaal om kracht”, vertelt Diana Guirguis Karim, Director e-Truck & Charging Product Management bij Scania. “Onze elektrische aandrijving levert veel vermogen en veel koppel. Hierdoor is hij geschikt voor het zwaarste werk, zoals men gewend is van een Scania.”

Continu vermogen

Het maakt allemaal onderdeel uit van de afkomst van Scania, zo wordt tijdens het evenement meermalen benadrukt. Trots laat men zien dat de Scania met 400 kW vermogen (536 pk) tijdens een test sneller de berg op rijdt dan een Mercedes eActros 600 met 500 kW (670 pk). Het verschil zit hem in het piekvermogen versus het continu vermogen. Volgens Scania is dat laatste veel belangrijker. Omdat het piekvermogen slechts kort leverbaar is, bepaalt het continu vermogen veel meer het rijgedrag.

“Zet de meest trouwe V8-klant in onze elektrische vrachtwagen en hij raakt volledig overtuigd”, zegt Guirguis stellig. “Zeker met zijn naadloze schakelmomenten is de elektrische Scania als geen ander. Daarnaast kan de klant zijn vrachtwagen volledig naar wens samenstellen. Hoe de vloot geëlektrificeerd kan worden, is per klant verschillend. Het is daarom belangrijk dat een klant zijn optimale combinatie kan samenstellen.”

Modulair

De modulaire opbouw van Scania speelt hierbij een belangrijke rol. Dit concept hanteert Scania al sinds de 2-serie, die begin jaren ‘80 uitkwam. Bij elektrische vrachtwagens komt de modulaire opbouw nog meer tot zijn recht. Klanten kunnen kiezen uit verschillende frames, assen, cabines, dakhoogten, motoren en nu ook accupakketten. Op deze manier kan de klant zijn perfecte elektrische vrachtwagen samenstellen, die voldoende laadvermogen combineert met het benodigde rijbereik.


‘Zet de meest trouwe V8-klant in onze elektrische vrachtwagen en hij raakt volledig overtuigd’
– Diana Guirguis Karim, Director e-Truck & Charging Product Management Scania


Om klanten hierin nog meer tegemoet te treden, presenteerde Scania een tweede elektrische aandrijflijn. Deze komt naast de al bekende elektrische vrachtwagens, de 40R en 45R. Hiermee doet Scania in feite hetzelfde als wat het deed bij de diesel. Hier is de machtige V8 het absolute topmodel, met vermogens van 530 tot 770 pk. Deze motor is bedoeld voor het zware werk, maar het maakt Scania ook tot een publiekslieveling. Hiernaast staat de Scania Super, de zescilinder die indrukwekkend zuinig is. Deze motor is juist een succes bij grotere vloten.

Ook in koude omstandigheden presteert de elektrische Scania prima.

Minder efficiënt

Bij de elektrische vrachtwagens hanteert Scania nu een soortgelijke tactiek. Tot nu toe waren de zware elektrische vrachtwagens van Scania voorzien van drie elektromotoren en een versnellingsbak met zes versnellingen. Deze EM C3-6 levert een vermogen van 400 of 450 kW. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat er een nieuwe aandrijving zou komen om deze te vervangen. Scania heeft echter de beslissing genomen om beide aandrijvingen naast elkaar aan te bieden.


Met de overstap naar duurzame aandrijflijnen lijkt er weinig toekomst voor de V8.


“Veel klanten hadden interesse in de EM C3-6”, vertelt Daniel Schulze, Vice President e-Truck Solutions bij Scania. “Ondanks dat hij zwaarder, duurder en minder efficiënt is dan de nieuwe aandrijving, blijkt hij populair bij klanten die een elektrische vrachtwagen voor zware toepassingen zoeken. Daarom hebben we besloten hem te blijven aanbieden.” Volgens Schulze neemt de EM C3-6 hiermee de rol over van de V8, terwijl de nieuwe aandrijving vergelijkbaar is met de populaire Super-motor.

Zelf maken

De nieuwe aandrijving biedt Scania dus naast de oude aan. Dit is de EM C1-4, met slechts één elektromotor en een versnellingsbak met vier versnellingen. De nieuwe aandrijving komt in vijf verschillende vermogens, van 270 tot 400 kW. Hij is tot maar liefst 8 procent efficiënter dan de EM C3-6. Dit maakt hem zeer geschikt voor normale vervoerstaken, vergelijkbaar met de Scania Super. De nieuwe aandrijving is sinds november te bestellen. Naast de EM C3-6 en de EM C1-4 heeft Scania ook nog de onlangs vernieuwde EM C1-2 voor distributievrachtwagens.

Binnenkort komt de 40R in twee verschillende vormen.

“Dat is het voordeel als je alle componenten zelf maakt”, stelt Schulze over de keuze beide elektrische aandrijvingen te blijven aanbieden. “Wij zijn niet afhankelijk van externe leveranciers. Dan kun je dit soort beslissingen nemen.” Scania ontwikkelt en produceert belangrijke componenten als elektromotoren en versnellingsbakken zelf. Hierdoor kunnen ze zich onderscheiden van andere fabrikanten, iets wat voor Scania erg belangrijk is.


‘Elektrisch rijden is niet zomaar een fase: het is de toekomst’
– Daniel Schulze, Vice President e-Truck Solutions Scania


Ook de accu’s bouwt Scania in eigen beheer. Op het eigen fabrieksterrein in het Zweedse Södertälje bouwde het samen met Northvolt een eigen batterij-assemblagefabriek. In de volledig gerobotiseerde fabriek stelt men door Northvolt geproduceerde accu’s samen in pakketten. Scania levert vier modulaire accupakketten, variërend van 416 tot maximaal 728 kWh. Klanten kunnen zelf kiezen hoeveel en welke pakketten ze in hun vrachtwagen willen hebben. Dit bepaalt dan uiteindelijk het laadvermogen en het bereik.

Het is belangrijk dat elke klant het accupakket en de aandrijving kiest die hij nodig heeft, stelt Scania. Niet iedereen moet automatisch gaan voor het hoogste vermogen of het meeste rijbereik. Meer accu’s betekent een hoger eigen gewicht, en dus een lager laadvermogen. Ondernemers moeten een afweging maken. Door meerdere opties te bieden voor de aandrijving, in combinatie met verschillende accupakketten die in eigen beheer zijn gebouwd, biedt Scania maximale flexibiliteit.

“Voor elke klant is er een ideale oplossing, de meest geschikte Scania vrachtwagen. Dat is waar Scania voor staat”, aldus Schulze. “Elektrisch rijden is niet zomaar een fase: het is de toekomst. Nu pakken we door. Met de stappen die wij nu zetten, laten we zien dat we elektrisch rijden serieus nemen.”

Foto boven: Geen dieselmotor maar vooral veel elektronica onder de cabine.
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 oktober 2025
Volledig verzorgd met KRONE
24 oktober 2025
Twee volledig elektrische bulkcombinaties voor Cementbouw
23 oktober 2025
Drie nieuwe Volvo 8×4 trekkers voor Westdijk
23 oktober 2025
Rolande opent opnieuw bio-LNG-tankstation in Duitsland
23 oktober 2025
PartsXpert ontsluit aanbod gebruikte delen via Connects
22 oktober 2025
Ook de 100e truck van Lohuis is een Volvo
Meest bekeken berichten
Recente reacties