Bas Kooy Transport heeft de primeur: een Volvo FH Electric 8×2 met een dubbellucht naloopas. Het bedrijf wilde pas elektrisch gaan rijden als de truck hetzelfde kon doen als een diesel.
“De ontwikkelingen gaan snel”, zegt Ton Roodenburg, directeur van Bas Kooy Transport. “Het is nu technisch en wettelijk mogelijk om volledig elektrisch te rijden met een totaalgewicht van 50 ton en dan willen wij ook instappen. Een van onze voorwaarden was dat we de elektrische truck met een aanhanger kunnen inzetten zodat we met deze combinatie precies hetzelfde werk doen als met onze dieseltrucks.”
Zodoende is een Volvo FH Electric 8×2 aan de vloot toegevoegd. De vrachtwagen gaat, inclusief aanhanger, schroot en metaal vervoeren in de regio. “Onze chauffeur vertrekt ’s ochtends rond vijf uur”, legt Roodenburg uit. “Tussen elf en twaalf uur stopt hij onderweg voor zijn pauze en om te laden bij een openbare laadpaal. Bij terugkomst in de middag gaat de truck weer aan de lader op ons eigen terrein, zodat hij de volgende ochtend volledig opgeladen klaarstaat. Op deze manier kunnen we de truck inpassen zonder dat dit grote effecten heeft op de planning.”
Roodenburg: “Sinds een paar jaar hebben we weer Volvo-trucks in de vloot en de samenwerking met Bluekens Truck en Bus bevalt ons heel goed. Toen we bij de opbouw van de truck tegen een technisch issue aanliepen, hadden ze direct een goede oplossing klaar. Ook het onderhoud gaan ze voor ons doen: voor de elektrische truck hebben we een full-service onderhoudscontract afgesloten. Bluekens EV heeft bovendien de aanleg en aansluitingen van de laadpaal verzorgd en ook de laadpas geleverd.”